Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Anna Eek, juridisk rådgivare på Konsumentverket ECC Sverige, berättar om i vilka situationer man har rätt till ersättning vid missat flyg. Foto: SVT

Då har du rätt till ersättning på grund av inställda flyg

Uppdaterad
Publicerad

Har du rätt till ersättning om du missar flyget på grund av långa köer på flygplatsen? Vad gäller om du köpt en flygbiljett men passet inte blir färdigt i tid? Och hur ser reglerna ut vid inställda resor på grund av strejk?  SVT ställde frågorna till konsumenträttsexperten Anna Eek.

Personalbrist skapar just nu långa väntetider på flera internationella flygplatser. På Arlanda ser problemet ut att kunna hålla i sig hela sommaren.

Samtidigt är det fortsatt långa väntetider på pass och under torsdagen varslade piloterna på flygbolaget SAS om strejk. Sammantaget föreligger just nu många olika riskmoment som kan leda till att resenärer missar sina flyg.

Anna Eek, juridisk rådgivare på Konsumentverket ECC Sverige, reder ut när man har rätt till ersättning – och när man inte har det.

Hit kan du vända dig för konsumentrådgivning

Hallå konsument: Här får du bland annat svar på frågor om allmän konsumenträtt och konsumentlagar. Det finns också möjlighet att chatta med eller ringa direkt till konsumentvägledare för rådgivning. (hallakonsument.se)

Allmänna reklamationsnämnden (ARN): Myndighet som avgör ärenden där konsumenter är i tvist med företag. (arn.se)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.