Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Konsumtionsforskaren listar tre anledningar till att vi betalar för dejtingappar trots ekonomisk kris. Foto: TT/SVT

Betalda dejtingappar växer – trots inflationen

Publicerad

I tider av ekonomisk instabilitet ryker lyxkonsumtionen snabbt. Men några få sektorer hänger sig kvar – i november är det dejtingapparna.

– Viss typ av konsumtion som hjälper oss fly från verkligheten ökar ofta i tider av kris, säger konsumtionsforskaren John Magnus Roos.

För femte månaden i rad är både månads- och årsutvecklingen negativ i den totala detaljhandeln, enligt SCB. Att människor skär ner på sin konsumtion i kris är inget nytt – men något vi inte vill ge upp är våra prenumerationer på dejtingappar.  

Enligt dejtingappen Tinders vd har antalet människor som vill prenumerera på tjänsten blivit 7 procent fler mellan juli och september. Match-gruppen, som äger både Hinge och OkCupid, drog in rekordhöga 810 miljoner dollar under motsvarade period och såg därmed sina aktier stiga med 16 procent samma vecka.

Det är resultat som inte ens Apple, Amazon eller Meta kunnat matcha, vars aktier i stället nått rekordlåga nivåer. 

– Traditionellt har konsumtionen av spel, alkohol och tobak ökat i kristider. Dejtingappar kanske står för ett nytt sätt att fly från vardagstristessen. Det kan ju också vara så att man helt enkelt vill ha någon bredvid sig i tuffare tider, säger John Magnus Roos, konsumtionsforskare vid Handelshögskolan i Göteborg. 

Slit och släng-konsumtion – ett vanemässigt beteende

När en ekonomisk kris slår till märks det först och främst inom så kallad ”kapitalintensiv konsumtion”. Man slutar köpa bilar, vitvaror och möbler som i goda tider kan bytas ut ofta, men i tuffa får slitas med hälsan. Dock fortsätter vi köpa andra varor.

– Vardagen vi skapat, där vi hela tiden kan förändra vår identitet genom konsumtion, den försvinner inte bara för att vi går in i en lågkonjunktur. Det som händer är att vi börjar konsumera billigare saker. Fast-fashion växer och försäljningen av billigare smink ökar, säger John Magnus Roos.

Sedan 90-talet har våra konsumtionsmönster blivit alltmer värderingsbaserade. Enligt marknadsundersökningen Content Marketing Conference från 2020 uppger uppemot 90 procent av de tillfrågade mellan 18 och 25 år att de gärna byter ut sitt favoritvarumärke mot ett nytt – om det representerar värderingar som stämmer överens med den egna självbilden. 

– Slit och släng-samhället är ett vanemässigt beteende. Även om vi går in i tuffare tider är vi kvar i vanan. Det tar tid att förändra beteenden och värderingar, säger Roos.

Se konsumtionsforskaren förklara varför vi prioriterar dejtingappar när hushållskassan tryter i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.