Det finns många exempel på produkter som krympt genom åren. Ekonomiprofessorn Richard Walund på Handelshögskolan menar att det är sker bland så kallade vaneköp, som till exempel kaffe. För att konsumenten inte ska uppleva prishöjningen lika starkt kan företag minska produktens innehåll i stället.
Ibland kan förpackningsstorlekarna och priset vara förvirrande utan att det nödvändigtvis skett krympflation. Mjukost från Philadelphia till exempel. Den laktosfria förpackningen är två kronor dyrare än den med laktos, samtidigt som den dessutom innehåller 25 gram mindre mjukost.
– Det är olika tillverkningsprocesser som då gör att man kanske väljer lite olika innehållsmängd. Vi tycker att det är tydligt hur mycket våra förpackningar innehåller, säger Marcus Hartmann, presstalesperson på Mondelez som tillverkar Philadelphia.
Ni kunde väl valt att ha samma mängd i de båda produkterna?
– En faktor i det är ju också priset såklart. Det finns olika prissättningar i det här som gör att man kan välja att jobba med storleken på förpackningen i stället. Men jag vill vara tydlig med att det inte är vi som sätter priset för slutkonsumenten.
Se exempel på när krympflation retat gallfeber på Sveriges konsumenter, i klippet ovan.