Foto: TT arkiv

Här är värstingbranscherna på ”Svarta listan”

Uppdaterad
Publicerad

På Svarta listan hamnar de företag som inte följer besluten från Arn, Allmänna reklamationsnämnen. Företag som trots att de brutit mot lagar och avtal vägrar ersätta missnöjda konsumenter. Här är Råd & Röns senaste lista över de företag som syndat mest de senaste sex månaderna.

Verkstäder i botten

Under första halvåret 2017 är det till Arn:s motoravdelning som flest missnöjda konsumenter hört av sig. 796 ärenden anmäldes och i 384 gav nämnden konsumenten rätt. I 49 (13 procent) av dessa fall har företagen struntat i rekommendationen.

Det gäller allt från bilar som gått sönder på första turen hem från bilhallen till motorer tidigare gått felfritt men som börjat rassla och föra oljud efter att verkstaden bytt olja.

Dålig koll på reglerna

Enligt branschförbundet Sveriges Fordonsverkstäders förening beror problemen bland annat på att konsumenterna inte har så stora kunskaper om det tekniska, något oseriösa bilmekar utnyttjar. 

– Vi har inget etableringskrav för att starta verkstäder i Sverige, som man har i till exempel Norge. Det är lätt att starta en verkstad och det leder till att många inte har riktig koll på lagar och regler, säger föreningens jurist Ulf Stefansson till Råd & Rön.

Inställda flyg och skadat baggage

743 anmälningar riktades mot företag i resebranschen. I 325 fall gav Arn konsumenten rätt och i 19 av dessa (6 procent) har företagen inte följt rekommendationen.

Det handlar bland annat om förseningar, uteblivna flyg och skadat bagage där företagen inte gett tillräckligt ersättning till de drabbade. Bland reseföretagen som inte följt Arn:s rekommendation hittar man jättar som British Airways, Lufthansa och Norwegian.

Flyttfirmor och snickare

478 ärenden anmäldes första halvåret 2017 till Arn:s avdelning för bostäder. I 241 fall fick konsumenten rätt, men 31 (13 procent) av de fällda företagen struntar i rekommendationen och ersätter inte kunderna.

Det handlar bland annat om badrumsrenoveringar som gått snett, säkerhetsdörrar som inte hållit måttet och snickeriarbeten som blivit betydligt dyrare än avtalat.

Illa utförda Tjänster

Till Arn:s avdelning ”allmänt” har 552 klagomål kommit in under perioden, främst på tjänster. Konsumenten har fått rätt i 249 av dessa fall, men i 18 (7 procent) av fallen har företagen inte följt rekommendationen.

Det handlar bland annat om fönsterputsning där fönstren inte blev rena, brännskador av hårbortagning på salong samt presentkort på massage som inte återbetalats, trots att massören var oförmögen att behandla på grund av en skadad hand.

Banker och båtar

Andra branscher som hamnat på Råd & Röns svarta lista är:

  • Banker: 115 ärenden, 16 fällningar, 1 ohörsamhet (6 procent)
  • Elprodukter : 504 ärenden, 164 fällningar, 2 ohörsamheter (1 procent)
  • Båtbranschen: 34 ärenden, 17 fällningar, 1 ohörsamhet  (6 procent)
  • Möber, textil, skor: 341 ärenden, 103 fällningar, 6 ohörsamheter (6 procent)

Svarta listan

  • Två gånger om året publiceras nya företag på Svarta listan. Syftet är att varna för företag som inte följer Allmänna reklamationsnämndens, ARN:s, rekommendationer.
  • Alla ärenden på listan har bedömts av ARN som kommit till slutsatsen att företagen inte har följt de konsumentlagar och konsumentregler som finns i Sverige.
  • Nämnden är partssammansatt och både bransch och konsument är företrädda. Ordförande är en erfaren jurist.

Källa: Råd & Rön

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.