Läkemedelsverket har mottagit ett stort antal anmälningar från ögonkliniken Memira rörande patienter som fått komplikationer från defekta linser. Enligt nyhetsbyrån Siren har 224 komplikationer uppståt från operationer som utfördes mellan 2011-2014.
– Upplevelsen hos patienterna är att man får en synförsämring, att det blir suddigt och grumligt i synfältet. I de fall det har varit en betydande synförsämring har vi framgångsrikt bytt ut linserna, säger Frida Göransson, kvalitetschef på Memira.
Fel i tillverkningsprocessen
Totalt har ögonkliniken opererat ut och bytt 131 linser. Komplikationerna har i genomsnitt uppstått 3-5 år efter operationen enligt Frida Göransson, och beror på ett produktfel hos linstillverkaren Oculentis.
– Den information vi har fått från Oculentis är att det i slutet av tillverkningsprocessen används ett medel med fosfater som blivit kvar på linserna. Hos ett visst antal patienter har det reagerat så att det har blivit en förändring i materialet.
Läkemedelsverket utreder
Frida Göransson säger att Memira har rapporterat löpande till Läkemedelsverket sedan den första komplikationen hittades 2015.
Läkemedelsverket bekräftar att de fått in rapporter från Memira och enligt gruppchef på avdelningen för olycksfall och tillbud, Ewa-Lena Hartman, utreder man nu fallen. Verket har även varit i kontaktat med Oculentis.
– Vi avvaktar nu tillverkarens utredning. För oss är det intressant om den här frekvensen av inrapporterade fall är högre än man väntat sig utifrån de kliniska studier som tillverkaren utfört och som ligger till grund för CE-märkningen.
Är den här typen av lins fortfarande i produktion?
– Vi håller på att titta på just det. Memira använder inte längre linsen men det kan vara så att andra vårdgivare använder den. Det känner vi inte till i dagsläget, säger Ewa-Lena Hartman.
Vanlig linstyp
Enligt Frida Göransson var linsen en av de vanligaste på marknaden och har använts av flera vårdgivare i Sverige och utomlands. Totalt genomförde Memira cirka 52.000 RLE-operationer mellan 2010-2014. De patienter som tvingats operera in en ny lins har inte behövt betala för detta.
Om man har gjort en RLE-operation och upplever att man fått en synförsämring rekommenderar Läkemedelsverket att man kontaktar sin ögonläkare.
Har du blivit drabbad? Hör av dig till oss på svtnyheter@svt.se