De anser inte heller att familjen lidit någon ekonomisk skada.
Densias VD Philip Orrenius skriver till SVT:s konsumentredaktion Plus att företaget erbjudit sig att betala tillbaka arvodet för själva mätuppdraget och att man tar misstaget på stort allvar.
”Mätningen visade sig i efterhand, jämfört med en senare utförd mätning, vara felaktig. […] Detta är djupt beklagligt.”
När Densia under hösten 2015 fick i uppdrag att mäta upp familjen Monséns lägenhet inför försäljning begicks ett misstag. Boarean uppmättes till 92 kvadratmeter men visade sig efter försäljning vara 89 kvadratmeter, något som köparna kräver kompensation för.
Men ifall familjen Monsén fått för mycket betalt vid sin lägenhetsförsäljning till följd av mätfelet så är det upp till dem att hitta en lösning med köparna, enligt Densia och deras försäkringsbolag.
”Rekommenderade oberoende värderingsman”
Philip Orrenius skriver till Plusredaktionen att Densia rekommenderat parterna att anlita en oberoende värderingsman för att ta reda på om skillnaden i yta påverkat priset och enas om en lösning utan att driva en juridisk process.
Densia och deras försäkringsbolag anser inte att det kan räknas som en ekonomisk skada ifall Monséns har fått för mycket betalt för sin lägenhet.
”Om ni betalar tillbaka pengar till [köparna] så kommer ni att försättas i samma ekonomiska situation [som innan felet uppstod]”, skriver försäkringsbolaget i sitt svar på familjens reklamation av uppmätningen.
Ersätter bara om kunden lidit skada
Familjen Monsén menar att det borde vara Densias ansvar att lösa situationen med köparna, eftersom det är företagets felmätning som ligger till grund för tvisten, men Densia håller inte med.
”Inom ramen för vårt ansvar ska kunden ersättas genom vår ansvarsförsäkring om försäkringsbolaget gör bedömningen att kunden har lidit skada på grund av felaktig uppmätning.”
Enligt Densia kommer försäkringsbolaget se över fallet en gång till.
Se hela reportaget om det felaktiga mätbeviset i Plus i SVT Play