När flyg ställs in eller om UD avråder från resor bör resenärer få pengarna tillbaka, enligt Maja Lindstrand på Konsumentverket. Foto: TT/PrivatVisa alla (2)
Visa alla (2)

UD avråder från resor – det här gäller för dig som redan bokat

Uppdaterad
Publicerad

På lördagen gick UD ut med en avrådan från alla icke-nödvändiga resor till utlandet. Samtidigt uppskattar de att tiotusentals svenskar finns på olika resmål ute i världen. Här reder vi ut vad som gäller om du bokat en resa.
– Om UD avråder från resmålet bör du kunna kräva att flygbolaget ska återbetala dig, säger Maja Lindstrand på Konsumentverket.

Efter UD:s avrådan från resor till samtliga länder gick flera stora rese- och flygbolag på onsdagen ut med att de ska ta hem sina resenärer. UD kommer inte att genomföra några evakueringar, men resebolagen Tui, Ving och Apollo kommer att plocka hem sina resenärer.

Tui har cirka 10 000 svenska resenärer ute på resmål just nu.

– Vi kommer fortfarande att ta hem resenärer som planerat, säger Annika Nilsson på Tui.

Bolaget kommer att flyga ut från Sverige med tomma plan för att få hem folk, berättar hon. Ving gör på samma sätt. De har nästan 13 000 svenska resenärer på olika resmål.

Flygbolaget SAS kommer fortsätta flyga, men fokusera på att få hem resenärer. De har även infört generösare ombokningsregler.

Rätt att få tillbaka pengar

Många resenärer reser dock inte med resebolag. Då är det istället flygbolaget man ska vända sig till i första hand. Är flyget inställt har man rätt att få sin resa ombokad, säger Maja Lindstrand på Konsumentverket.

– Om man reser från en flygplats inom eller till EU med ett EU-bolag har man också rätt till ersättning för boende, mat och dryck i den omfattning som krävs. Det gäller dock inte om man hellre vill ha pengarna tillbaka.

Enligt Maja Lindstrand kan resenärer utomlands höra av sig till Konsumentverket om man inte lyckas lösa det själv.

Bör ses som force majeure

Om flyg ställs in eller om UD avråder från ett resmål bör resenärer kunna få pengarna tillbaka.

– Det bör ses som en force majeure-liknande händelse. Det är någonting som är ytterst ovanligt, oförutsägbart och bortom både din och flygbolagets kontroll, Maja Lindstrand.

Hon säger också att konsumenter alltid kan vända sig till allmänna reklamationsnämnden om det blir svårt att få tillbaka pengar eller göra en ombokning.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Nya coronaviruset

Mer i ämnet