Vad har hänt?
- Den 17 och 18 november 2024 skadades två kommunikationskablar, mellan Finland och Tyskland respektive Sverige och Litauen, i svensk ekonomisk zon. Det kinesiska fartyget Yi Peng 3 sattes i fokus då det passerat kablarna vid tiden de slutat fungera.
- Den 25 december 2024 bröts kontakten i fyra kablar mellan Finland och Estland, en av dem den massiva elöverföringskabeln Estlink 2. Fartyget Eagle S misstänktes och efter undersökning av godset ombord tros skeppet ha varit en del av den ryska skuggflottan.
- Den 26 januari 2025 gick en undervattenkabel i svensk ekonomisk zon mellan Lettland och Gotland av, tillhörande det lettiska statliga radio- och tv-bolag (LVRTC). Tankfartyget Vezhen pekades ut som ansvarigt, som färdades från Ryssland under maltesisk flagg.
Vad är misstankarna?
- Den svenska polisen bedriver en förundersökning om misstänkt sabotage av Yi Peng 3 efter att fartygets ankare enligt The Wall Street Journal tros ha släpats minst 160 kilometer längs med havsbotten.
- Finska myndigheter utreder grovt sabotage och grovt kommunikationsbrott efter Eagle S framfart. Ett tiotals kilometer långt släpspår efter ankaret har hittats på havsbotten efter fartyget, enligt Hufvudstadsbladet. Samtidigt har The Washington Post publicerat uppgifter om att utredningarna pekar mot en olyckshändelse.
- Säkerhetspolisen drev en förundersökning om misstänkt grovt sabotage mot Vezhen. Det bulgariska bolaget som äger flottan nekar till avsiktligt sabotage men säger att skeppets ankare kan ha skadat kabeln. Utredningen lades ned den 3 februari då incidenten bedömdes vara en olycka.
Vad hände med fartygen?
- Yi Peng 3 följdes av danska marinen tills det stannade i Kattegatt. Myndighetspersoner från Sverige, Tyskland, Finland och Danmark fick komma ombord för att observera en kinesisk inspektion samt höra besättningen. Fartyget lättade ankar i slutet av december efter att ha legat stilla i drygt en månad och siktade enligt Kustbevakningen då mot Egypten.
- Eagle S bordades av finska myndigheter och befinner sig nu i Borgå utanför Helsingfors, senast i början av januari i år nekades begäran att släppa fartyget.
- Vezhen beslagtogs av svenska myndigheter och Säkerhetspolisen har bekräftat att de bordade fartyget samma dag som kabelbrottet upptäcktes. Hon låg en tid vid Karlskrona, men släpptes den 3 februari.
Newnew Polar Bear
Ett kinesiskt fartyg med kopplingar till Ryssland, Newnew Polar Bear, pekades ut för att ligga bakom flera kabelbrott mellan Sverige, Finland och Estland i oktober 2023.
Det handlade bland annat om miljonskador på den viktiga gasledningen Balticconnector.
Estniska och finska utredningar visade att fartygets ankare släpats i hundratals kilometer på havsbotten.