Bild från 2014 då ett godståg spårade ur på Stockholms central, orsaken var en sliten järnvägsväxel. Foto: Trafikverket

Dramatisk ökning av fel på landets järnvägsväxlar

Publicerad

Hittills i år har det varit över 7 200 fel på järnvägsväxlarna i Sverige, snart lika många som under hela förra året. Det visar statistik från Trafikverket som SVT Nyheter tagit del av.

Så sent som i förra veckan ställdes flera tåg in på grund av ett växelfel vid Göteborgs centralstation. Men det var långt ifrån en engångshändelse. 

SVT Nyheter har fått ut statistik från Trafikverket som visar att antalet fel på landets järnvägsväxlar ökat rejält under de senaste månaderna.

”Resultatet av en tuff vinter”

Från årsskiftet och fram till och med den 23 maj i år hade över 7 200 växelfel rapporterats till Trafikverket. Det kan jämföras med närmare 9 000 växelfel under hela förra året. 

– Det är resultatet av en tuff vinter, där den extrema kylan och de kraftiga temperaturväxlingarna varit svåra, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.  

Är det bara vädret som är orsaken? 

– Huvuddelen har sitt ursprung i vädret. Men vi ska inte acceptera att det ska bli så här ändå, vi måste bli snabbare på att återställa eller fixa till, säger Bengt Olsson. 

De senaste fem åren har det rapporterats in i snitt omkring 750 växelfel i månaden till trafikverket, hittills i år har i genomsnitt drygt 1400 växelfel rapporterats varje månad. Foto: SVT Grafik

Växlar borde redan ha bytts

Samtidigt vittnar flera experter som SVT Nyheter talat med om att många växlar skulle ha bytts ut för länge sedan. 

Interna utredningar visar att drygt 10 procent av landets järnvägsväxlar har passerat sin beräknade livslängd. 

– Självklart håller vi på och ser över de här bitarna och tar igen det gamla utslitna som vi har fått dras med ett tag. Vi har underhåll att ta igen från 60- och 70-talet, säger Bengt Olsson.

Lagar istället för att byta

Att byta en hel järnvägsväxel är både komplicerat och dyrt. Istället lagar Trafikverket ofta gamla växlar med nya delar. 

– Det är en ekonomisk fråga helt och hållet, vi försöker göra en bedömning av de resurser vi har och då är det här en lösning som vi får jobba med, säger Bengt Olsson. 

Ser du några problem med den metoden? 

– Egentligen inte. Byter man ut en komponent som är sliten så kan växeln ha en nästintill oändlig livslängd, säger Bengt Olsson. 

Varje år har cirka 30 till 50 slitna växlar bytts ut helt de senaste åren, enligt Trafikverket. De kommande fem åren ska de försöka byta ungefär dubbelt så många. 

– Det har saknats pengar till att göra stora utbyten tidigare, men nu ökar vi utbytet av hela växlar framöver, säger Bengt Olsson. 

SVT rapporterade · Berätta om dina upplevelser av tågtrafiken

06.40
God morgon och välkomna till den här livefeeden. Vilka är dina upplevelser av tågtrafiken? Dela med dig av tankar och åsikter här!
06.40

Dramatisk ökning av fel på landets järnvägsväxlar

SVT NyheterHittills i år har det varit över 7 200 fel på järnvägsväxlarna i Sverige, snart lika många som under hela förra året. Det visar statistik från Trafikverket som SVT Nyheter tagit del av.
06.40
Planerade tågresa Stockholm/Göteborg 3 juni, men tvekade och bokade bussen istället - vilket lyckokast, för tåget jag hade tänkt åka med var försenat från Stockholm tre timmar och jag skulle då varit i Göteborg mitt i natten utan anslutning hem.
06.43
Jag åker tåg cirka tio gånger per år och oftast långa sträckor (mellan sex och tolv timmar). Det var två år sedan jag hade min senaste försening, men då var det också så pass försenat att SJ ordnade taxi sista biten.
06.54
Man vill gärna åka tåg! MEN:Tog tåget från Stockholm till Gbg igår kl 14:12 med mitt barnbarn på tio år. Efter en dryg halvtimme var det stopp! ”Fordon som evakuerades” pgr a något fel, framför oss. Hade stått still i en timme. Vi väntade i ytterligare trekvart! Luftkonditioneringen i ”vårt” tåg fungerade mycket ojämnt så att vissa vagnar var kokheta.
Sen var det signalfel i Laxå. Väntan. Så meddelade lokföraren att vi måste köra sakta förbi nedkörda/förstörda bommar och att han också måste stanna och kontrollera nån växel. Nu var vi 58 minuter sena och skulle därför inte hinna med anslutande tåg till Varberg. Alltså en väntan på ytterligare en timme. Det är vare sig praktiskt eller roligt att åka tåg!!!!!
06.54
Pendlar varje dag och det händer att tåget kommer i tid!
06.55
Var i Malmö och skulle med sista tåg till Kristianstad. Kom i tid till stationen och såg att det var kontaktfel vid Hässleholm. Lyckades kommande expreesbuss. Den sista för dagen till Kristianstad. Missade anslutning i Kristianstad och fick gå hem
07.07
Familjen och andra personer väntade på ett tåg i Hällevadsholm som skulle komma från Strömstad och ta oss till Göteborg. Tåget kom aldrig trots att det står på turlistan. Fick slänga oss in i en bil och i rallyfart till Uddevalla där vi precis hann med en buss. Vid senare kontakt var personalen helt ovetande om situationen men händelsen skulle diskuteras på nästa möte...
07.08
Har varit en tågens vän i många år och då har jag varit med om allt från förseningar på 20 minuter till 13 timmar, två tågevakueringar och ersättningsbussar. Idag är jag beroende av tågen för att ta mig till jobbet över Öresundsbron. Jag vågar inte hämta mitt barn från dagis när jag ska hem eftersom jag inte vet när jag är hemma. Far- och morföräldrar får rycka in då sambon jobbar. Olyckor är en sak för sig men solkurvor, kallt väder som gör att dörrarna fryser fast eller elfel gör mig smått grinig. Bygg tåg som klarar det svenska klimatet och se till att spåren underhålls!
07.08
Åkte tåg förra veckan. Skulle ha varit framme vid 21.45. Kom istället fram vid 01.15 och hade då stått, tillsammans med typ 200 andra, och väntat i två och en halv timme på ersättningsbussar som inte kom. Informationen var usel. Till slut kom det istället ett tåg. Elfel var orsaken. Enkelspårsdrift. Om det händer en gång är det väl ok, men det händer allt som oftast.

FAKTA: Antal felrapporter på järnvägsväxlar i Sverige

Visa
  • 2013: 8840
  • 2014: 8917
  • 2015: 8685
  • 2016: 9445
  • 2017: 8996
  • 2018 (t.o.m 23 maj): 7241

Källa: Trafikverket

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer