-När man inte lär sig via texten och orden lär man sig mer intuitivt. Man löser problemen mer kreativt, intuitivt och visuellt, förklarar psykologen Gunnel Ingesson.
I den verbala delen av intelligens- testet, där genomsnittet ligger på IQ 100, fick de dyslektiska ungdomarna ett genomsnitt på 93.
Bättre än sina jämnåriga
I undersökningen ingick 75 ungdomar som fick hjälp på en skånsk dysleximottagning. De fick göra en traditionell intelligenstest.
I den verbala delen lyckades dyslektikerna sämre än jämnåriga, eftersom de har sämre ordförråd.
Däremot lyckades de bättre än sina jämnåriga i den icke-verbala delen där bland annat logiskt tänkande var en viktig ingrediens.
Första skolåren jobbigast
Enligt intervjuerna var de första sex skolåren jobbigast. När barnen inte lyckades lära sig läsa och skriva undrade barnen vad det var för fel med dem.
För majoriteten av barnen blev skolgången lättare senare och skamkänslan klingade av. Men för många var läs- och skrivsituationen fortsatt mycket jobbiga.
Uppmuntrande föräldrar och lärare och goda kamratrelationer var mycket viktigt för hur barnen klarade skolgången och bäst gick det för barn som inte lät dyslexin forma hela självbilden.