Kunder möts av ett felmeddelande när man försöker komma in på sajten. Foto: SJ

SJ:s bokningssystem låg nere igen – gick inte att köpa biljetter

Uppdaterad
Publicerad

Förra veckan hade SJ stora problem med sitt bokningssystem. Under onsdagskkvällen låg systemet ligger systemet nere igen och kunderna kunde inte köpa biljetter.

På onsdagskvällen låg SJ:s bokningssystem nere i ungefär en timme. När systemet låg nere gick det inte att köpa biljetter på SJ:s sajt, i appen eller i biljettautomaterna.

Ungefär klockan 20.50 började systemet fungera igen uppger Morgan Lindström på SJ:s pressjour.

– Vi kommer nu göra en teknisk utredning och analysera det här, säger Morgan Lindström.

Vad som orsakat problemet vet man ännu inte.

Låg nere i fredags

Även i fredags låg bokningssystemet nere. Då drabbades en underleverantör till SJ av tekniska problem som påverkade samtliga säljkanaler. Inte heller då gick det att boka tågbiljetter i app, på hemsida och automater.

På onsdagsförmiddagen var det stora förseningar efter att Trafikverket utsatts för en så kallad ddos-attack som havererade deras IT-system.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.