Elslukande tåg gör slut på strömmen

Uppdaterad
Publicerad

Nya tåg på svenska järnvägar kräver mer el än sina föregångare. SL:s pendeltåg X60 utpekas som den värsta strömförbrukaren, skriver SvD.

På tisdagsmorgonen nåddes taket med resultatet att samtliga tåg mellan Gävle och Stockholm stod still under en timme. En omformarstation i Ockelbo överbelastades, vilket ledde till en dominoeffekt.

Enligt Banverket beror överbelast- ningen på att allt fler gamla tåg byts ut mot mer elslukande modeller. En utbyggnad av strömförsörjningen ska, enligt Banverket, vara klar 2011.

De nya pendeltågen drar i genomsnitt dubbelt så mycket ström som sina föregångare vilket ökar belastningen på tågnätet.

SL beställde 55 X60-tåg av tillverkaren Alstom år 2002. Under 2006 utnyttjade SL en option och beställde ytterligare 16 tåg, alltså sammanlagt 71 tågsätt. Det sista levererades i maj i år.

Modellen togs i trafik i augusti 2005. X60 är 107 meter långt, världens längsta sammanledade motorvagnståg, med en kapacitet på nära 1000 passagerare

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.