”En dags strejk är en dag för mycket”

Uppdaterad
Publicerad

En timme varade transportstrejken – lättnaden var stor när beskedet om avblåsningen kom. Men för företag som fått gå in i krisläge är förlusterna stora, och skadan redan skedd.

Nima Habib är marknadsansvarig på E-logistik, ett tredjepartslogistik-företag. De sköter distributionen för e-handelsföretag och ser till att paket kommer direkt till konsumenten.

När det stod klart att strejken skulle bli av fick man genast ta till åtgärder. För att kunna få ut paket fick man förhandla om nya avtal med parter som inte drabbats av strejken. Varor skulle skickas ut oavsett kostnad.

– Vi tvingas skicka ut större försändelser via posten vilket är enormt ineffektivt och det blir mycket dyrare. Vissa försändelser kostar dubbelt så mycket. Det drabbar oss, men speciellt de små e-handlarna. För dem är varje krona viktig, säger han till SVT.

Många arga mejl

Under den timme som strejken pågick satt Nima Habib vid datorn och hade kontakt med några av de e-handlare som skickar varor via E-logistik. Många arga mejl landade i inboxen.

”Det blir för dyrt för oss att inte få ut de grossistorders som ligger med tappad försäljning på hundratusentals kronor. Lös det bara.”

E-logistik arbetar till stor del med DB Schenker, ett av de företag som stått stilla, berättar Nima. Därför var man tvungen att vidta åtgärder snabbt.

– Vi bär ett ansvar att få ut godset till konsumenten. Den som handlar på nätet bryr sig inte om strejken, de vill bara ha varan.

”Det är för sent”

Trots att strejken nu är avblåst står E-logistik och E-handelsföretagen de samarbetar med framför ett stort problem. Kostsamma beslut har redan tagits, en timme var för mycket.

– Det är för sent, en dags strejk var en dag för mycket. Allt är redan packat och klart för att åka med posten. Vi kan inte avbryta alla porton nu och dessutom har vi inte fått någon information om att det kommer ske någon upphämtning av Schenker eller DHL idag trots att strejken är avblåst, säger han.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.