Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Så gör du fysioterapeutens YWTL-övning. Foto: Matilda Sandberg/SVT

Enkla övningar som räddar bröstryggen

Uppdaterad
Publicerad

Stärk bröstryggen, få bättre rörlighet och minska risken för ryggproblem. Fysioterapeuten Terese Rehns enkla hemmaövningar kräver ingen utrustning, men är ordentligt jobbiga.

Att öka rörligheten i bröstryggen kan hjälpa till att minska belastningen i både nacke och ländrygg.

Fråga doktorns fysioterapeut Terese Rehn visar övningarna som stärker upp ryggen, både för de med bröstryggsproblematik och de som arbetar mycket framför dator.

En av övningarna går ut på att placera armarna i olika bokstavsformer, samtidigt som du sänker axlarna och nyper ihop mellan skulderbladen.

Se hela YWTL-övningen i klippet ovan.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Rädda bröstryggen med gummiband Foto: Matilda Sandberg/SVT

Se mer om kroppen och ryggproblematik i Fråga doktorn på SVT Play.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Fråga doktorn

Mer i ämnet