-Vi hoppas att det här pressar ned priserna för den som behöver göra underhåll eller reparera sin bil, säger den ansvarige EU-kommissionären Joaquin Almunia.
Tjänar mer
Undersökningar visar att priserna har stigit på service i verkstäderna på senare år, och att bilföretag numera tjänar mer pengar på underhåll och service än på själva bilförsäljningen.
För den enskilde bilägaren står underhåll och service för 40 procent av kostnaden att ha en bil.
Tidigare har bilbranschen haft en rad undantag från EU:s konkurrensregler, bland annat med hänvisning till att för trafiksäkerheten krävs särskilda märkesverkstäder.
Oberoende verkstäder klagar ofta på att de har svårt att köpa reservdelar, få teknisk information och utbildning av sina servicetekniker hos biltillverkarna.
Börjar gälla omedelbart
Från 1 juni blir det också förbjudet för biltillverkare att koppla garantier till att service och underhåll ska göras enbart på märkesverkstäder. För konkurrensfrågor har EU-kommissionen egen beslutsmakt, och de nya reglerna börjar gälla på en gång från månadsskiftet.
-Nu vill vi stärka de oberoende verkstädernas ställning, och vi hoppas att bilägarna letar efter bästa alternativ bland verkstäderna, säger EU-kommissionären Joaqin Almunia.
Rolf Fredriksson
SVT:s korrespondent Bryssel