Experten: Så undviker du att bli lurad

Uppdaterad
Publicerad

Kostnaden för att reparera bilen kan skilja sig mycket år bilverkstäder emellan. För att få bästa pris och service bör man som bilägare begära in offerter från flera verkstäder och sedan fatta beslut.

– Det gäller att vara påläst som kund, säger Leif Fagerlund, nyligen pensionerad från kontrollorganisationen Kontrollerad bilverkstad.

För den som letar bilverkstad är Leif Fagerlunds bästa tips att hitta någon som man känner förtroende för.

– Besök verkstaden. Är den smutsig och det står skrotbilar utanför är det självklart inget bra tecken. En annan bra sak att kolla är om bilverkstaden åtar sig en oberoende kvalitetskontroll, säger Leif Fagerlund som har stor erfarenhet av att granska bilverkstäder.

Se till att få allt skriftligt

Om det gäller vanlig underhållsservice på bilen rekommenderar Leif Fagerlund att kunden begär in en offert.

– Bilverkstaden ska då ange vad det kostar skriftligt. Gäller det reparationsarbete gäller samma sak, och handlar det om felsökning ska offerten skriftligt ange vad en sådan kostar.

Måste ge sitt godkännande till ytterligare reparationer

När kunden väl bestämt sig ska bilverkstaden skriftligt presentera ett ordererkännande där det tydligt står pris och beräknad leveranstid.

– Skulle bilverkstaden under tiden bilen repareras märka att ytterligare fel behöver åtgärdas måste kunden ge sitt godkännande till det. Dock har bilverkstaden rätt att inte lämna ut en bil som kan haverera, säger Leif Fagerlund.

Att offerter för samma fel skiljer sig åt bilverkstäder emellan kan ha olika orsaker.

– Det kan bero på att kunden artikulerar problemet olika för verkstäderna. Är förfrågan mer luddig kan det av bilverkstaden uppfattas som att det blir mer arbete med att hitta felet, och offerten bli då dyrare. Men i bland är förfrågan identisk och det kan ändå skilja flera tusenlappar. Det är ju en fri marknad, så det kan vara en del av förklaringen.

Sammanfattningsvis rekommenderar Leif Fagerlund bilägare att vara pålästa.

– Läs Råd och Röns svarta lista där oseriösa verkstäder listas och läs Verkstäders reparationsvillkor som är godkänd av Konsumentverket. Dessa villkor ryms på en A4-sida och är lättlästa och lättförståeliga.

Anna Lindström

anna.lindstrom@svt.se

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.