Service- och kommunikationsfacket, Seko, organiserar bland annat arbetare inom väg och järnväg. Det är deras medlemmar som arbetar på de tåg som varje dag färdas på räls som håller på att spricka sönder.
Trafikverket har känt till rälsproblemet under många år, men menar att det av ekonomiska skäl inte har varit möjligt att byta ut all utdömd räls. För Janne Rudén står det ändå klart vilka som bär ansvaret.
– Trafikverket har ju ansvar för infrastrukturen i Sverige. De ska hantera järnvägsanläggningar så de håller en god kvalitet, men det har de inte lyckats sådär jättebra med.
Inte kramat ihjäl varandra
Enligt Janne Rudén har Seko vid många tillfällen kritiserat det bristande underhållet och drivit frågan gentemot Trafikverket. Myndighetens svar ska ha varierat från ”läget är gott” till att dela fackets åsikter.
– Men vi har väl aldrig direkt kramat ihjäl varandra och varit helt överens om tillståndet för den svenska järnvägen.
Hur stort ansvar har politikerna för bristerna i järnvägen?
– Självklart har politikerna också ett ansvar. Men det här är alltså under en lång tid av år, så frågan är om de politikerna får plats i Scandinavium som har varit med och hanterat järnvägen.
Sänkt hastighet
Den spruckna rälsen utgör enligt kritikerna i dag en säkerhetsrisk för alla som färdas på de aktuella sträckorna. Facket efterfrågar omedelbara åtgärder.
– Det som måste ske det är att man påbörjar att byta ut de här rälerna. Det går inte på en dag eller en vecka, men intill dess måste man också sätta ner hastigheten. Risken ökar ju hela tiden i och med att rälsen blir sämre och sämre.