Foodora-budet Fakhar: Alla vill ha en trygghet med sitt jobb

Uppdaterad
Publicerad

Noll kronor i timmen och stora utgifter för bil och bensin.  

Fakhar Abbas Alvi är en av omkring 2 000 bilförare som levererar mat för Foodora utan att få ta del av kollektivavtalet med Transport.  

– Jag kan inte sluta, för jag har inget annat val, säger Fakhar Abbas Alvi. 

Sedan april i år har alla Foodoras rosafärgade cyklister och mopedförare en fast timlön att luta sig tillbaka mot. I det första kollektivavtalet någonsin mellan ett gig-företag och ett fackförbund i Sverige får förarna 70 kronor i timmen och 20 kronor per matleverans – med en garantilön på 100 kronor. På kvällar och helger höjs ersättningen.  

Men alla fick inte vara med på det historiska tåget. 

Över 2 000 bilförare omfattas inte av kollektivavtalet då anställningen skett via ett systerbolag, Hungry Delivery. 

”Kom som en chock”

Fakhar Abbas Alvi, som har jobbat för Foodora i snart två år, är en av dem. 

– Jag förstod det först efteråt. Jag trodde att vi skulle bli en del av kollektivavtalet, så det kom som något av en chock för mig. Alla vill ju ha en trygghet med sitt jobb, säger Fakhar Abbas Alvi.

Fakhar och alla bilförare har fortsatt att köra för noll kronor i timmen. Lönen blir 40 kronor per leverans. Förarna själva står för kostnaden för både bil och bensin.

– Det är problemet för oss bilförare. Om vi skickas att hämta mat 10 kilometer bort eller längre så är det vi som förlorar på det i både tid och bensin, säger Fakhar Abbas Alvi.

Dagen börjar på minus

Bilbuden ska också betala en dyrare bilförsäkring för yrkesmässig trafik. Totalt lägger Fakhar ut runt 4 000 kronor i månaden för kostnader kopplade till bilen. 

– Om jag jobbar ett pass på fyra timmar, så har jag en halv dag i skulder som jag måste jobba ikapp för att gå plus, vilket är svårt, säger han. 

Som förare får man en viss ersättning från Foodora. För sträckan från restaurang till kund betalar företaget fem kronor per kilometer. SVT har pratat med flera bilbud som vittnar om att ersättningen dock sällan stämmer överens med sträckan de har åkt – trots att de tagit den kortaste vägen dit.

Korta avtal

Metoden Foodora använder sig av kallas ”Manhattangeometri”, som kom till för att räkna ut körsträckan för taxibilar.

– Nyligen hade jag en leverans som var åtta kilometer bort enligt Google, men fem kilometer enligt Foodora. Det är 15 kronor mindre totalt. Det handlar om en liter bensin som jag skulle kunna använda till körningen, säger Fakhar Abbas Alvi.

Precis som cykel- och mopedbuden går Fakhar på korta avtal som sträcker sig tre månader åt gången. 

– Jag är aldrig sen, jag accepterar alla ordrar och jag är en första kategori-förare så förhoppningsvis fortsätter de att förnya mitt kontrakt, säger han.

Villkoren i kollektivavtalet för cykel- och mopedbud

  • På vardagar 70 kronor per timme, plus 20 kronor per leverans. Buden är garanterade en lägsta timbetalning på 100 kronor.
  • På vardagar efter klockan 19, 75 kronor per timme. Timgarantin höjs till 110 kronor.
  • På helger och röda dagar 90 kronor per timme, plus 20 kronor per leverans. Timgarantin är 125 kronor.

Buden får även 1,50 kronor i ersättning för cykel och annan utrustning. I kollektivavtalet ingår avtalspension, semesterersättning (13 procent) och försäkringsskydd som andra transportarbetare samt en årlig löneförhöjning.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.