Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se vad som kan hända när man klickar på en spellreklamslänk på sociala medier, och hör professorns varning, i videon. Foto: SVT/Wikimedia Commons

”Årets fattigaste vecka” – då är det fullt med spelreklam i sociala medier

Uppdaterad
Publicerad

”Vinterns hetaste spelsajt” och ”500 kronor i välkomstbonus” – erbjudanden från spelbolag i sponsrade inlägg i sociala medier avlöser varandra. Facebook märker direkt när du visar intresse för annonserna, och snabbt dyker ännu fler upp i flödet. Januari är känd som ”årets fattigaste period”, men innebär detta att människor spelar mindre – eller mer?

Anne H Berman är professor i klinisk psykologi vid Uppsala Universitet, forskare vid Karolinska Institutet, och har tidigare varit chef för Stödlinjen för spelare och anhöriga.

Enligt henne skulle fattig-januari kunna vara en extra svår månad för vissa av dem som lider av spelmissbruk.

– Som klinisk psykolog skulle jag säga att det är en risk att den här ekonomiska situationen gör personer som redan har riskspelande mer sårbara för att återfalla eller förstärka sitt spelande, säger Anne H Berman till SVT Nyheter.

Spelreklam på Facebook dyker upp på grund av "visat intresse för spel om pengar". Foto: Faksimil

I sociala medier är det en hel del casino-reklam, sponsrade inlägg som ofta riktas till dem som på något sätt bedöms vara intresserade av just spelande.

I videon ovan testar SVT:s reporter hur mycket spelreklam man får upp efter att man klickat på en annons – och professor Anne H Berman förklarar varför vissa spelar mer när de har mindre.

1. Ta kontakt med släktingar och vänner, alla som vet om att du kan vara sårbar, och be om hjälp och stöd.

2. Anmäl dig till spelpaus.se.

3. Ring till en hjälplinje som Stödlinjen för spelare och anhöriga.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer