Filmstaden varnar för bluff-sms. Foto: TT/Skärmdump

Bluff-sms från Filmstaden har pågått i ett halvår – biojätten kan inget göra

Publicerad

Filmstaden, tidigare SF Bio, varnar för bedrägeriförsök som kommer via sms och mejl. Trots att bedrägeriförsöken pågått i ett halvår får inte Filmstaden stopp på dem. Filmstaden varnar för att klicka på länken som skickas i sms:en och mejlen.

”SF bio firar födelsedag och erbjuder därför två biljetter och popcorn och läsk för 29 kronor”. Så står det i ett sms som skickas ut just nu. Under texten finns en länk.

Men meddelandet är bluff.

”Det är bedrägeri”

Bedrägeriförsöken börjar med att det plingar till i mobilen och på skärmen står det ”SFBIO”. Sedan lockar bedragarna med billiga biobiljetter och snacks.

– Det är jättetråkigt tycker vi. Vi har ingenting med detta att göra. Det är bedrägeri, säger Filmstadens presschef Thomas Runfors.

Ett halvår

Bedrägeriförsöken uppdagades för omkring sex månader sedan, enligt Filmstaden. Men trots det fortsätter bedragarna att skicka bluff-sms.

Senast på torsdagen fick en kund ett sådant sms som SVT Nyheter tagit del av.

– Vi har polisanmält ärendet. Sedan har vi gett ett annat företag i uppdrag att hitta de här avsändarna. Det är svårt. De byter avsändare hela tiden, säger Thomas Runfors.

Filmstaden säger till SVT Nyheter att bolaget inte vet hur många personer som fått bluff-sms och bluff-mejl från bedragarna. 

– Det vet inte vi. Men det är inte bara våra kunder som drabbats, det går ut ganska brett som vi förstår.

Kan bli kostsamt

Sedan ett par månader varnar Filmstaden på sin sajt för bedrägeriförsöken, enligt presschef Thomas Runfors.

De som klickar på länken längst ner i bluff-sms:et eller bluff-mejlet riskerar att binda upp sig på en kostnad som är betydligt högre än 29 kronor, och några biobiljetter eller snacks får de inte, varnar Filmstaden.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer