Trångt om utrymmet mellan cyklisterna i stan. Foto: TT

Flanörcyklisten nya trenden

Uppdaterad
Publicerad

Gillar du att cykla i dina vanliga vardagskläder, i måttligt tempo och sittande bekvämt upprätt på cykeln? Då är du helt rätt i tiden.

När Cykelns dag firas den 10 maj pågår ett trendskifte, enligt Lars Strömgren, nyvald ordförande för Cykelfrämjandet. Extremcyklisterna med snabba cyklar och tajta trikåkläder får mer och mer konkurrens av flanörcyklisterna.

”Memiterna” – medelålders män i trikåer – som cyklar jättesnabbt och har alla de rätta prylarna har under en tid format bilden av dagens cyklister, inte minst i sociala medier. Men när ett ökande antal människor börjar cykla skapas också nya trender.

– Det är ganska vanligt i städer att först kommer de extrema och snabba. De som nästan mejar ner andra cyklister på cykelbanorna. Men nu har antalet cyklister uppnått en kritisk massa och då blir flanörcyklisterna fler i förhållande till det totala antalet. Det blir en trevligare stämning och mer blandat, säger Lars Strömgren.

Klädd för målet, inte resan

En flanörcyklist karaktäriseras, enligt Lars Strömgren, av att hen inte byter kläder för att cykla, utan cyklar i samma kläder som på jobbet, eller i festkläder – klädseln hänger ihop med resans mål.

– Det finns en tydlig trend att man klär sig för målet och inte för resan.

Flanörcyklisten sitter lite mer upprätt på cykeln för att det är bekvämare, i stället för framåtlutad över ett bockstyre.

– Då har man lite mer uppsikt över omgivningen. Man cyklar inte bara för att komma fram utan även för att uppleva och man får dessutom tid att samla tankarna, säger Lars Strömgren.

Fast egentligen pågår det två parallella trender, säger han, ”vätternrundan-trenden” och flanörcyklisten.

– Vill man inte ha två olika cyklar finns det hybrider, som har många växlar men ändå stänkskärmar och en låda framtill. Det blir också vanligare med bara tre växlar eller till och med oväxlat.

Lastcyklar trend från Danmark

En annan trend som är på ingång är lastcyklar, en idé vi importerat från Danmark, säger han.

– Det kan vara både två- och trehjuliga cyklar med en korg eller en låda fram. Eller klassikern ”Long John”, med en låda mitt emellan fram- och bakhjul. Det finns till och med en flyttfirma med lastcyklar som startade i Malmö och som nu finns i alla tre storstäderna.

Vad hände med den gamla hederliga pakethållaren?

– Den är lite på väg bort. Det har blivit vanligare med en korg framtill.

Joakim Stenberg på Svenska Cykelfabrikant- och Grossistföreningen, en av arrangörerna bakom Cykelns Dag, säger sig också se en trend bort från racercyklarna mot att man sitter mer upprätt – gärna på en hybridcykel av något slag.

– Det vanligaste är ett mellanting av en vanlig cykel och en racercykel. Den kan ha upp till 24 växlar och har ett vanligt rakt styre och den har inte de där supertunna hjulen.

Är det inte svårt för en ovan cyklist att hålla reda på så många växlar?

– Det är inga problem att börja med en sådan cykel. Jag har en själv och jag gillar den.

Elcyklar bra för ”långpendling”

Vad anser då de båda cykelexperterna om elcyklar?

– De är jättebra framför allt för dem som har lite längre väg till jobbet, mellan en och en och en halv mil, säger Lars Strömgren.

Han tillägger att elcyklar är en ganska ny produkt som utvecklas, just nu testas exempelvis en variant med bränsleceller.

– Elcyklar är ganska dyra så man måste låsa fast dem ordentligt. Titta också på om det är lätt att ta av batteriet, är Lars Strömgrens råd.

Joakim Stenberg påpekar att elcyklar har lång livstid om man sköter om dem. Än är de inte så vanliga i Sverige, säger han, men i stora cykelländer som Holland kan de svara för närmare en tredjedel av cykelförsäljningen.

Viktigt att serva cykeln

Att lämna sin cykel på service är för övrigt något båda starkt rekommenderar, antingen det är en el- eller en vanlig cykel.

– En märkescykel kan ha en enorm livslängd om man sköter om den, säger Joakim Stenberg.

– Det som alla kan göra själva är att torka av och olja cykeln, men för att justera bromsar och växlar bör man ha hjälp, säger Lars Strömgren.

Sätta press på politiker

Cykelns dag, som arrangeras över hela landet den 10 maj, äger i år rum för andra gången. Varför behövs den?

– Vi vill uppmärksamma cyklingen och cykeln som redskap. Kanske sätta lite press på politiker som ska se till att det finns bra cykelvägar, säger Joakim Stenberg.

Även Lars Strömgren menar att Cykelns dag är ett sätt att sätta fokus på cyklingen och prata med politiker om hur man ska bygga samhällen som fungerar för cyklister.

– När fler börjar cykla blir de befintliga cykelvägarna för smala. Det finns mycket kvar att göra! säger Lars Strömgren som själv ska åka till Malmö för att fira Cykelns dag.

Mer om aktiviteterna runtom i landet på Cykelns dag finns på Facebook och på Cykelns dags webbplats.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.