De senaste åren har ett flertal företag som köper guld via nätet dykt upp på marknaden, och nu ökar anmälningarna från missnöjda konsumenter.
Hittills i år har Konsumentverket fått in 26 anmälningar mot åtta bolag, lika många som under 2010 och 2011 tillsammans. Framför allt rör anmälningarna gulduppköpare verksamma via nätet. Konsumenten beställer ett guldbrev eller en guldpåse från företaget, lägger i sitt guld och skickar tillbaka brevet till företaget.
Anmälningarna handlar om betalningar som inte skett i tid och dolda avgifter som värderingsavgifter och returavgifter. Returavgifter som kan bli upp till 300 kronor om man inte accepterar det pris som bolaget vill betala för guldet.
Flera bolag erbjuder också kampanjpriser där det är otydligt vilka villkor som ska uppfyllas för att man ska kunna få del av erbjudandet.
Kaplans auktioner köper guld av privatpersoner, Tomas Kaplan är delägare och han tycker att man noga ska ta reda på vad som gäller innan man säljer sitt guld.
-De flesta av företagen har en massa dolda avgifter. Man ska alltid prata eller mejla med dem för att få veta den exakta kostnaden och fastställa vad det är för avgifter, säger han till TT.