Är dubbla lärare lösningen på skolkrisen? Foto: Scanpix

Fler lärare bekostas av fler elever

Uppdaterad
Publicerad

Det går 30 elever i varje klass och sjuka lärare får ingen vikarie. Det låter som ett skräckscenario men är en medveten satsning i Gärdesskolan i Sollentuna. Istället ska man ha två lärare i varje klassrum.

– Det var läskigt i början. Jag ville nästan köra ut Laila när jag skulle hålla föreläsningar, säger Anna Hälinen.

– Man är tvungen att lägga all prestige åt sidan och blotta strupen och ta en pedagogisk diskussion med sin kollega, fyller Laila Westergren i.

Delat ledarskap i klassrummet

Av tradition är läraren ofta ensam i klassrummet med eleverna. Men i början av 2000-talet lade Gärdesskolan i Sollentuna om sitt arbetssätt. I varje klassrum är det två lärare som tillsammans leder och ansvarar för undervisningen.

– Att vara två ger så mycket mer än att bara kunna dela en klass. Det ger andra synergieffekter i form av sambedömningar. Det blir mer rättsäkert för eleverna att ha två ögon som tittar på deras kunskaper, säger Anna Hälinen.

Stora klasser och inga vikarier

Men dubbel bemanning kostar så klart mer och det finansieras genom stora klasser. I varje klass går det 30 elever och dessutom ersätts inte sjuka lärare. Laila Westergren tycker att det är en fördel eftersom ingen utomstående behöver ersätta henne om hon är borta, och hon slipper i sin tur täcka upp för kollegor och undervisa i ämnen hon inte är behörig i.

– Man ska komma ihåg att i och med att vi har ett tvålärarsystem är vi sjuka mycket mindre. Kanske för att vi har mindre stress en än lärare som är själv i klassrummet, säger Laila Westergren.

Men om ni har en grupp där många behöver stöd, hur fungerar upplägget då?

– Vi har en specialpedagog om vi behöver. Sedan har hon en mer handledande roll än kanske på andra skolor, säger Laila Westergren.

– När man är själv är man så upptagen med att undervisa. Nu finns det någon som har extra vaksamma ögon på vad som händer, kan analysera vad som är framgångsrikt och vad som behöver förbättras. Också ser man de elever som ser ut som frågetecken eller gör andra saker, på ett helt annat sätt, säger Anna Hälinen.

Och deras elever uppskattar att de är två.

– Det är bra för man får mycket mer hjälp eftersom om en lärare inte förklarar så bra kan man fråga den andra, säger Peter Jönsson.

– Det blir ofta pratigt om man inte för hjälp direkt, för då frågar man andra. Med två lärare blir det inte lika pratigt, och sen har man kompisar överallt, säger Matilda Sjöberg.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.