För ett år sedan valde flera stora klädbutiker att börja ta betalt för sina plastpåsar, något som tidigare, och i många fall fortfarande, är gratis.
Både Åhléns och H&M kan nu redovisa ett resultat på en plastpåseförbrukning som minskat med mer än 50 procent. Vidare uppskattar både Åhléns och Lindex att en tredjedel kunder väljer bort plastpåsen. En siffra som är ännu högre hos H&M.
– Vi räknar antal påsar som går ut genom dörren och det motsvarar ungefär att hälften av våra kunderna väljer bort påsen, säger Felicia Reuterswärd, hållbarhetsansvarig på H&M Sverige.
Positiva reaktioner
Det har varit positiva reaktioner från kunderna i butik, som ofta anser att det är ett bra och välbehövligt initiativ att betala för påsen.
– Konsumenter ställer sig nu själva frågan om de behöver en påse till, säger Sofia Bothelius, chef för produktion och hållbarhet på Åhléns.
Många av de företag som nu tar betalt för påsarna ingår i One bag habit, ett initiativ som startades gemensamt av Lindex, H&M och KappAhl och som syftar till att minska konsumtion av påsar.
– Flera företag har anslutit sig vilket ju gör att det blir en större kraft, säger Eva Jonasson, presschef på Lindex.
Tar bort plastpåsen helt
H&M tar också steget ett snäpp längre och planerar i höst att upphöra med plastpåsen helt. I höst kommer klädjätten att gå över helt till papperspåsar gjorda av återvunnet material.
– Som en del i att minska nedskräpningen av plast i naturen går vi över till papperspåsar, säger Felicia Reuterswärd, hållbarhetsansvarig på H&M Sverige.