Allt färre kunder köper plastpåse när de handlar. Foto: TT

Varannan plastpåse har försvunnit

Uppdaterad
Publicerad

Förbrukningen av plastpåsar har mer än halverats hos flera av de stora klädkedjorna sedan de började ta betalt för sina påsar. Och den nya vanan verkar hålla i sig, något som välkomnas av forskare vid Örebro universitet.

Det var den 1 juni som den nya EU-förordningen trädde i kraft som innebär att alla affärer som säljer eller ger bort plastpåsar till kunderna måste informera om vilken skadlig inverkan påsarna har på miljön.

I samma veva började flera av klädkedjorna också att ta betalt för sina påsar. Överskottet har företagen lovat skänka till olika projekt inom hållbar utveckling.

Kunderna väljer bort

Kunderna förstod vinken. I en enkätundersökning som SVT Örebro genomfört svarar flera klädkedjor, bland annat H&M, Kappahl och Gina Tricot, att mer än hälften av kunderna väljer bort att köpa en plastpåse.

– Under juni månad var det endast 30 procent av kunderna som valde att köpa en påse, och vi ser nu att den låga siffran håller i sig, något vi så klart är mycket nöjda med, säger Eva Jonasson, kommunikatör på Lindex, i företagets enkätsvar.

I stället för att köpa påse väljer kunderna att använda den egna väskan, eller en påse man redan hade med sig.

Gör miljön en tjänst

På Örebro universitet pågår sedan flera år tillbaka forskning om plast i sjöar och hav. De konstaterar att det varje år släpps ut 8 miljoner ton plast i haven, något som motsvarar 40 000 blåvalar.

Så frågan är om det på lång sikt verkligen spelar någon roll om kunderna köper en påse eller inte.

– Ja, det gör det faktiskt. I och med att man väljer bort en plastartikel som man inte behöver, kommer man göra miljön och hela samhället en tjänst, säger Anna Kärrman, docent i miljökemi vid Örebro universitet.

Anna Kärrman, docent Örebro universitet Foto: Cathrine Gustavsson

– Vi tittar på de stora sjöarna i Sverige och på världshaven, och vi hittar mycket plast. Där kanske vi inte ser en omedelbar förändring, men genom att ändra vårt beteende steg för steg så kommer vi att förbättra situationen i miljön.

Detta säger de nya reglerna

Sverige har efter ett EU-direktiv nya regler för plastpåsar i butik, vilket innebär att handlarna har en informationsplikt om plastbärkassars miljöpåverkan.

Lagen, som trädde i kraft 1 juni 2017, innebär att handlarna är förpliktigade att:

  • informera om plastpåsars miljöpåverkan
  • informera om de miljömässiga fördelarna med att minska användningen av plastpåsar
  • informera om åtgärder som kan vidtas för att minska förbrukningen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.