Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Majsas skola lades ner: ”Jag får mer stöd här”

Flera kommuner vill blanda elever för ökad integration

Uppdaterad
Publicerad

För att minska skolsegregation och öka skolresultaten i utsatta områden, är det flera kommuner som nu vill blanda elever från olika områden. I Örebro stängdes Vivallaskolan för två år sedan och eleverna delades upp på andra skolor. Nu vittnar skolpersonal och elever för SVT om ett större lugn och bättre studiero i skolan.

Vivalla i Örebro är klassat av polisen som ett särskilt utsatt område. För två år sedan stängdes högstadiet på Vivallaskolan efter oroligheter. Eleverna skickades istället till fyra skolor i innerstaden.

En av dem som började 7:an då, var Majsa Kassem,14 år. Idag går hon i årskurs 9.

– Jag var orolig för att inte passa in, men det gick jättebra. Det enda besvärliga är att det är tjugo minuters bussresa varje dag.

Skolor har stängts ner

Flera kommuner har de senaste åren stängt skolor som inte fungerat. I Örebro har man också finansierat forskning som ska ta reda på om skolresultaten och integrationen blir bättre.

Resultatet kommer inte förrän om två år, men skolledningen tycker att de ser en skillnad.

– Eleverna säger i sina utvärderingar att det har blivit lugnare och att de har arbetsro, säger Chris Gelinder, rektor på Gumaeliusskolan i centrala Örebro.

Den största utmaningen har varit att nå alla föräldrar.

– Vi kan inte räkna med att de läser veckobrevet, vi kanske måste ringa dem och ha tolkar. För föräldrarnas engagemang är viktigt för att det ska gå bra för eleverna, säger Chris Gelinder.

Försöker hitta lösningar

Flera kommuner med skolor i särskilt utsatta områden, som SVT talat med, berättar att de tittar på nedläggning eller andra lösningar för att mixa elever från olika områden och bryta segregationen.

Malmö har egna erfarenheter från nedläggning av högstadiet i Rosengård.

– I första hand försöker vi utveckla våra skolor, svarar Malmös grundskoledirektör Anders Malmquist. Men vi utesluter inte nedläggning av högstadier som underpresterar över tid.

Gratis busskort

I Södertälje har man slagit ihop skolor tidigare men nu satsat på gratis busskort för att istället uppmuntra eleverna att frivilligt välja andra skolor för att öka integrationen.

– Våra elever i de särskilt utsatta områdena väljer i hög utsträckning en annan skola. Vi är särskilt stolta över att den befarade effekten med sjunkande elevresultat uteblev när eleverna från de utsatta delarna av staden valde att pendla till skolor i kyrkbyarna, säger Elof Hansjons (L), kommunalråd och ordförande i utbildningsnämnden.

Uppsala kommer under nästa år arbeta fram en plan för att minska segregation och öka likvärdighet inom kommunen.

En trygg punkt

Men Gottsundaskolan är för många elever en trygg punkt i stadsdelen, svarar kommunalrådet Helena Hedman Skoglund (L).

– Vi arbetar med extra ekonomisk ersättning genom strukturbidrag och har satsat på lärarassistenter och socialarbetare i skolan. Skolan attraherar genom sin fotbollsprofil och ridsportprofil även elever från andra delar av staden.

Niondeklassaren Majsa Kassem i Örebro drömmer nu om att bli läkare.

– Jag tror att om jag hade gått kvar i Vivallaskolan så hade jag inte kunnat utvecklas så här långt. Om lektionen var 60 minuter där, så gick 50 minuter åt till att hantera stöket. Så är det inte nu.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer