Farhågorna och fördomarna var många och det var många elever från Linnéskolan som flydde till andra skolor, rädda för att det skulle bli stökigt och betygen sjunka.
-Det fanns ju en hel del fördomar om hur resultatet skulle påverka skolan. Jag tyckte man blandade ihop etnicitet med begåvning, och de hör ju inte ihop, säger Johan Revemark, rektor för Linnéskolan.
Höjde sin resultat
Men farhågorna om betygen kom på skam. Eleverna från Kroksbäcksksolan höjde sina resultat samtidigt som eleverna från Limhamn behöll sina.
-Jag brydde mig först inte så mycket om mina betyg, säger Haysam El-Jaouni, fd elev i Kroksbäckskolan. Men så såg jag mina kompisar kämpa för att få bra betyg och då gjorde jag det också.
-Språket är en viktig faktor, säger rektor Johan Revemark. Och att man kommer till en studiemotiverad miljö. Lärarna har också haft en stor effekt genom att de har fortsatt att ha höga förväntningar på alla eleverna, även de nya.
Ingen färdig mall
Men vägen dit har inte varit rak och det fanns ingen färdig mall att följa. Man fick visserligen mer resurser och fler lärare. Men de har fått söka sig fram för att överbrygga svårigheter och konflikter.
-Jag tycker det har varit jättebra att lära sig det här, säger Felix Elofsson på Linnésskolan. Jag vet att de andra som sökte sig till andra skolor fortfarande har kvar sina fördomar.
Nils Edman
nils.edman@svt.se