”Vi använder bränsle som är tillåtet. För att hjälpa miljön måste vi ändra fartygen och byta bränsle. För tillfället är vi inte redo för det”, säger Massimo. Foto: Per Leandersson/SVT

Följ med ner i den ryska lyxkryssarens maskinrum

Uppdaterad
Publicerad

Kapten Massimo guidar runt på det rysk-italienska kryssningsfartyget Princess Anastasia, och visar upp fartygets tre ”väldigt väldigt stora” motorer.

Förra året var en rekordsäsong för kryssningstrafiken till Sverige.

Men med en utökad trafik kommer även ökade utsläpp.

SVT:s granskning visar att internationella kryssningsfartyg förra året låg med motorerna igång i Sveriges tre största kryssningshamnar – Stockholm, Göteborg och Visby – i över 5 000 timmar.

När SVT besöker M/S Anastasia i Stockholms hamn så bullrar dieseldrivna motorer under däck för att hålla fartygets el igång.

Följ med ner i fartyget via klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.