Foto: TT

Forskare varnar för globalt kunskapstest

Uppdaterad
Publicerad
I dag kommer en av de största undersökningarna när det gäller skola och utbildning – Pisa.

Undersökningen görs av OECD och har fått stort genomslag på senare år. Sverige har tappat i den rankning som görs mellan de 65 deltagande länderna de senaste åren, och många väntar spänt på att få veta hur det ser ut nu.

I Sverige har cirka 4.700 15-åringar fått svara på frågor och lösa uppgifter kring matematik, läsförståelse och naturkunskap. Resultaten, som publiceras samtidigt över hela världen, offentliggörs klockan 11 svensk tid. Den här gången är fokus på matematiken.

”Riskerar få för stor betydelse”

John Hattie är den forskare som kanske har störst inflytande i världen på utbildningsfrågor. Han tycker att Pisa – där länderna rankas efter resultaten – riskerar att få för stor betydelse.

– Min farhåga när det gäller Pisa är att den visar på en begränsad del av skolsystemet, visserligen viktig, men långtifrån hela sanningen, säger han i en intervju som gjordes under ett kort Sverigebesök för några veckor sedan.

I själva verket är skillnaderna i rankning ofta ganska små, säger han. Och att vara bland de 20 bästa är inte illa, menar han.

Läraren viktig

John Hattie som är knuten till Aucklanduniversitetet i Nya Zeeland har i en stor metastudie, Visible learning, sammanställt vad som har betydelse för barn och ungas lärande. Där ingår allt från klasstorlekar och eget arbete till relationer mellan lärare och elever. Även faktorer som tv-tittande, rektors roll och byte av skola ingår.

Under intervjun poängterar han vikten av läraren, och säger att han är hoppfull inför framtiden, även för svensk del.

– Sverige ligger ändå bland de 20 bästa länderna, och det beror på att en majoritet av era lärare är skickliga och gör skillnad för sina elever.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Pisa-rapporten 2013

Mer i ämnet