Från företagets sida säger man att man är beredd att förhandla och att man vill föra dialog. Men för att det ska kunna ske måste SAS vara beredda att ”gå utanför sina ramar” och diskutera sakfrågor, menar pilotföreningen.
– Det vill ju till att vi är beredda att kompromissa från båda håll. Om vi inte pratar kommer vi inte närmare, säger Lena Rökaas, chef för SAS flygoperativa verksamhet.
Just nu pågår inga förhandlingar mellan parterna.
– Vi kommer gärna till förhandlingsbordet, men då måste SAS komma oss till mötes och börja diskutera det här sakligt, säger Wilhelm Tersmeden, ordförande för Svensk pilotförening SAS.
”Fick nej på allting”
Han menar att man från pilotföreningens sida har ”vänt på varenda sten” för att nå en lösning.
– Till slut gav vi upp, vi fick nej på allting, säger han.
Han säger att han en del av missnöjet från pilotföreningen handlar om att många SAS-plan i dag flygs av piloter från andra bolag än SAS.
– Om inte det blir löst är det hopplöst att ta diskussionen vidare, säger han.
”Måste flyga när kunderna vill”
En annan del av missnöjet handlar om piloternas scheman. Enligt Lena Rökaas är SAS beredda att diskutera piloternas arbetstider och mer förutsägbara scheman.
– Sen måste vi flyga när kunderna vill flyga, det hör ihop med den här branschen, säger hon.