Visserligen råder det fri hastighet på många av sträckorna på autobahn, men högre hastighet än 130 kilometer i timmen på motorvägarna kan ändå göra föraren medansvarig i samband med en olycka, trots att det är någon annan trafikant som orsakat olyckan.
-En ny dom visar att kör du fortare än 130 kilometer på autobahn blir du automatiskt skadeståndsskyldig, även om du i praktiken är oskyldig och inte orsakat olyckan. Det som jag tror få vet är att det här gäller på sträckorna med fri hastighet, säger Dan Falconer, motorexpert på försäkringsbolaget If till SVT.
-Det här låter konstigt och gör det osäkert för bilisterna om vad som egentligen gäller. Här får försäkringsbolagen ett ansvar att förmedla vad som gäller, säger Mikael Höög, pressansvarig på Motormännens riksförbund.
Fri hastighet gör dig inte fri
Enligt försäkringsbolaget If, är det en färsk dom från Högsta domstolen i Tyskland som bekräftar det som varit praxis en tid, att hastigheter över 130 kilometer per timme, även på sträckor utan hastighetsbegränsningar kan göra föraren delansvarig vid en olycka.
Fallet gäller en norsk bilist som körde 180 kilometer per timme på autobahn och blev inblandad i en olycka. Norrmannen var inte vållande till olyckan, men domen slog fast att det var oansvarigt att köra så fort och dömde honom till 70 procent av skulden och kostnaderna.
-Det verkar lite underligt om man håller sig till lagen och inte brutit mot några regler, då borde föraren inte bli skyldig, säger Mikael Höög, pressansvarig på Motormännens Riksförbund, till SVT.
Begränsa hastigheten
Försäkringsbolaget If uppmanar nu svenskar som ska bila genom Europa att begränsa sin hastighet till 130 kilometer på tyska motorvägar. Förutom att inte trycka så hårt på gaspedalen, rekommenderar bolaget även att ha bilen helförsäkrad.
-Förutom att man såklart vill undvika en olycka, kan man kort säga att tänker du köra fortare än 130 kilometer så gäller det att vara helförsäkrad, säger Dan Falconer, motorexpert på If.
Fler bilar och högre hastighet
Råden är många, men ett av det viktigaste, enligt Motormännen, är att vara förberedd på att det kan vara ett nytt sätt att köra på ute på de europeiska vägarna, som till exempel tyska autobahn. Ofta är det fler bilar och högre hastigheter och det kan vara på sin plats att vara extra observant.
-Känn av trafikrytmen, ligg på höger sida och i lägre hastighet. Inte 70 kanske, men anpassa. Ute på autobahn släpps inte bilar in. För många är det kanske ett helt nytt system för hur man kör, säger Mikael Höög, på Motormännens riksförbund.
Ha gott om tid
Motormännen har tagit fram en nätversion av organisationens klassiska bilresehandbok ”Upptäck Europa med bil”. Oavsett om det är Autobahn eller inte, som ska ta semesterfiraren till sitt mål, ger Motormännen rådet att ha gott om tid.
Ann-Sofie Gälman
Autobahn
Det officiella namnet på de flerfiliga motorvägarna i Tyskland är Bundesautobahn, BAB. Den rekommenderade hastigheten är 130 km/h, men i praktiken finns ingen generell hastighetsbegränsning.