Gustav Fridolin är förbannad efter SD-topparnas inlägg. Foto: TT

Fridolin: ”Håll tyst och lyssna på barnen i stället”

Uppdaterad
Publicerad

Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) reagerar i dag starkt på Sverigedemokraternas hån mot pojken som medverkade i TV4:s Nyhetsmorgon. Han har själv ringt pojken och erbjudit sig att besöka hans skola.

Det var i fredags som flera högstadieelever bjudits in av TV4 för att träffa utbildningsministern i direktsändning.

SVT Nyheter har talat med rektorn för den skola i södra Stockholm som pojken går på. Hon bekräftar att pojken går i årskurs 9 och är mycket upprörd över det som har hänt och att pojken använts i syfte att debattera ålderstester. Pojken har fått ta emot meddelanden om att han ska lämna Sverige och ”åka hem”.

– Han var ganska dämpad när jag pratade med honom. Han är en ganska stark person, men jag tror nog att det tar på honom ganska hårt, säger Maria Nordheden Gard.

”Håll tyst”

Gustav Fridolin skriver i dag ett långt och rasande inlägg på Facebook, om vad anser om att Sverigedemokrater i  sociala medier hånat den pojke som ställde frågor till honom.

”Så kallat vuxna människor spyr ut fördomar efter att ha sett men inte lyssnat på en niondeklassare som vågat sitta i TV och berätta om sin skolgång. I nästa andetag har samma så kallade vuxna mage att prata om ’svenska värderingar’. Jag säger: håll tyst och lyssna på barnen istället. Er rasism gör inget bra för Sverige. Ert hat har ingen plats i vare sig kommentarsfält eller riksdagen.”

LÄS MER: SD-topparnas hånfulla inlägg om 15-årige pojken

Gustav Fridolin har ringt och pratat med pojken efter händelsen. Enligt hans pressekreterare Emma Stark har MP-politikern erbjudit sig att besöka pojkens skola för att träffa honom och andra elever.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer