GB anklagas för rasistisk glassreklam

Uppdaterad
Publicerad

Centrum mot rasism, CMR, tänker anmäla företaget GB Glace till diskrimineringsombudsmannen med motiveringen att lanseringen av den nya glassen Nogger Black är rasistisk.

-GB lägger ihop det svarta med namnet Nogger, som associerar till nigger och neger, säger Amina Ek, verksamhetschef på CMR, till Svenska Dagbladet.

Petronella Warg, informationsansvarig för GB Glace på Unilever, hävdar att reklamen är utformad för att associera till gatukultur, inte just svart kul- tur. Namnet Nogger kommer av att glassen från början var av nougat.

Vill stoppa kampanjen

-Jag hoppas att konsumenterna inte tror att vi har en rasistisk baktanke med vårt budskap, för så är det verkligen inte, säger hon till SvD.

Den nya glassen marknadsförs sedan några veckor med reklam och Centrum mot rasism vill att GB ska dra in hela kampanjen.

CMR är central organisation för samverkan kring arbetet mot rasism och diskriminering i Sverige och inrättades förra året på initiativ av regeringen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.