Kostchefen som vägrade acceptera utbyte av varor. Foto: Klippans kommun/TT

”Grossisten ska inte bestämma vad jag ska ställa på bordet”

Uppdaterad
Publicerad

Många kommuner får erfara att grossister byter ut utlovade ekologiska varor mot mat som upplevs som sämre, det visar SVT:s granskning. Men Anita Broddesson i Klippans kommun tog strid mot grossisterna.

– Jag drevs väldigt mycket av att ingen annan ska komma och bestämma vad jag ska ställa på bordet. I mitt arbete som kostchef vill jag kunna erbjuda det bästa till mina kunder, säger Anita Broddesson, kostchef i Klippans kommun.

Det är flera kommuner som upplever att maten de får är sämre än den som utlovas av leverantörerna när avtalen skrivs. Motala, Upplands-bro, Nordanstig, Filipstad och Fagerlund är bara några av kommunerna.

SVT granskar matvalet

– Varor byts ut ganska snabbt, till exempel så anger man en produkt i anbudet, men byter ut den så fort anbudet är klart, oftast till en med sämre kvalité, säger Motala kommun i SVT:s enkät.

Även i Filipstad har man erfarenhet av att få de överrenskommna livsmedlen utbytta.

– Tyvärr ersätts ibland en vara mot ”eget märke” av leverantören och då brukar kvalitén vara sämre.

Men när det hände i Klippans kommun bestämde sig Anita Broddesson för nolltolerans.

– Första halvåret hade vi stora problem. Men nu tre år senare har det gett resultat. Vi var stenhårda, säger hon.

Möttes av nonchalans

Det var ingen lätt kamp att ta, även om det kan tyckas märkligt att en kommun ska behöva kämpa för att få den mat man upphandlat och beställt.

Men kostchefen Anita Broddesson såg till att kockarna ute på skolor och storkök i kommunen hade framförhållning och alternativ, så att de hade möjlighet att neka att ta emot fel varor när de kom på morgonen.  

Reaktionerna från grossisterna var enligt Anita Broddesson förvåning.

– Ja, man blev förvånad över kraven vi ställde. Jag upplevde att de hade svårt att ta oss på allvar. Vi möttes av uttryck som ”Men, det är ju det här vi kan leverera”. Men jag tyckte att har vi beställt en vara så är det den vi ska ha. Det handlar om vårt förtroende gentemot våra kunder i kommunen. Det var ett nonchalant bemötande i starten från grossisterna. Men idag möts vi med bättre respekt, säger hon.

Har inspirerat andra

Idag är det många andra kommuner som har kopierat den kravställning som Klippans kommun ställt i sina upphandlingar. Man har försökt att göra kravspecifikationen så detaljerad som möjligt så att det går att hävda vilka varor det är man kommit överens om i avtalet.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar matvalet

Mer i ämnet