Halvledarbristen lamslår bilbranschen – kan hota tusentals jobb

Uppdaterad
Publicerad

Den svenska fordonsindustrin törstar efter leveranser av halvledare, en elektrisk komponent som det råder brist på i hela världen. Nu varnar branschen för att tusentals jobb kan hotas.

Enligt Fredrik Sidahl, vd på branschorganisationen Fordonskomponentgruppen (FKG), är fordonsindustrin ansatt av flera svårigheter samtidigt. Han jämför dagens situation med den under finanskrisen 2008 då 10 000 jobb gick förlorade.

– Det är klart att när fabriker måste stå stilla en vecka och sedan köra tre, fyra veckor och sedan stå stilla en vecka igen efter en situation där man är kraftigt anorektisk efter prishöjningar under pandemin på råvaror och frakter, så är det inte långt kvar till att ringa i varningsklockan – att nu är det kris, säger han i SVT:s Morgonstudion.

– Det är många saker som samverkar. Råvarupriserna på stål och plast är extremt höga och nu saknar vi det här microchipet i den utsträckning som man behöver det.

Går till andra branscher

Komponentbristen drabbar inte bara den egna branschen, enligt Fredrik Sidahl.

– Fordonsindustrin tar ungefär 10-11 procent av hela världsproduktionen. Vid pandemins början, då fordonsindustrin sa upp sina beställningar till halvledartillverkarna, så tog en annan industri över. Vi behövde fler hörlurar, datorer och så vidare när vi satt hemma och jobbade. Nu är den kullen starkare på marknaden än vad fordonsindustrin är.

– Vi lider av sviterna av pandemin i flera dimensioner. Det är inte bara fordonsindustrin som lider, det är även diskmaskiner, tvättmaskiner och annat som behöver halvledare.

Vill flytta produktionen

Framställningen av halvledarna sker främst i Taiwan och Sydkorea. I både USA och Europa höjs nu röster om att säkerställa leveranserna av viktiga delar till industrin genom att anlägga produktionen av dem på hemmaplan, enligt Alexander Norén, SVT:s techkorrespondent.

– Pandemin har visat att man inte vill ha leveranskedjor som plötsligt bryts, säger han i Morgonstudion.

Men fabrikerna tar lång tid att bygga.

– Nu sitter man fast i den här ökade efterfrågan utan att ha kapaciteten att leverera. Det här kommer man nog få räkna med åtminstone ett år, två år till.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.