Plusredaktionen har fått in många tips om reklamfilmen för Tummy tuck. Se delar av den i klippet. Foto: Ur Tvins reklamfilm/SVT

Här är bluffgördeln som påstås bränna ditt fett

Uppdaterad
Publicerad

Produkten Tummy tuck, en tyggördel med tillhörande värmekräm, påstås kunna bränna ditt magfett och få dig att minska ditt midjemått med flera centimeter, utan vare sig bantning eller träning. En fysiologisk omöjlighet, enligt experten.

– Krämen och gördeln kan inte fungera på det sätt som beskrivs i produktinformationen, säger Mikael Rydén, professor i fettvävsforskning vid Karolinska institutet. 

Det är fysiologisk omöjligt, säger han.

Mikael Rydén, fettvävsforskare

Under sommaren kom det in flera tittarfrågor om huruvida produkten Tummy tuck verkligen fungerar till SVT:s konsumentredaktion Plus.  

Produkten består av en tyggördel, en värmande kräm och en liten manual. Tio minuters användning, två gånger per dag, var allt som behövdes för att bli av med magfettet på 30 dagar, enligt hemsidan Tvins.se när Plus först började granska produkten. Läste man vidare fick man även veta att man skulle göra magövningar under två av de tio minuterna.  

Men den 3 oktober när redaktionen kollar hemsidan igen har påståendena om fettförbrännande effekt plötsligt försvunnit. 

Nu säger reklamen bara att produkten ”håller in magen” och att den ska bäras under kläderna och kombineras med ”hälsosam mat och träning för en slankare midja”.  

Tvins: ”Bygger på flera studier” 

Men trots ändrad marknadsföring menar Tvins, som säljer produkten i Sverige, att den fortfarande fungerar som reklamen först påstod. 

– Vi har en mängd studier som är gjorda på produkten som du gärna får ta del av, säger Tvins VD Filip Gahnström. De är gjorda av olika oberoende testinstitut, jag tror det är fyra eller fem olika testinstitut på olika universitet. 

Vad som ger den fettförbrännande effekten kan Filip Gahnström inte svara på, och inte heller hur det kan komma sig att en av Sveriges främsta fettvävsforskare aldrig hört talas om rönen. 

– Jag är bara lekman så jag kan inte kommentera den frågan men han och du får gärna ta del av studierna som är omfattande på produkten, säger Filip Gahnström. 

Produkten finns kvar – belägg saknas 

Att reklamen nyligen ändrats hänger inte samman med produktens effekt, utan är bara en följd av naturliga förändringar i företagets sortiment, enligt Filip Gahnström.  

– Eftersom vi inte längre aktivt marknadsför den här produkten så har vi valt att förenkla beskrivningarna av den. 

Men Tummy tuck finns fortfarande till försäljning på företagets hemsida. 

– Man kan hitta den till exempel när man söker på vår hemsida men vi marknadsför den inte aktivt längre. Den har nått änden på sin naturliga produktcykel. 

När reportaget om Tummy tuck publiceras den 24 oktober 2017 så har företaget Tvins fortfarande inte skickat några studier kring Tummy tucks påstådda fettförbrännande effekt till Plus-redaktionen.

Se hela reportaget i Plus – i SVT Play. Programmet sänds 20:30 den 24 oktober.

Tipsa Plus!

Den här artikeln bygger på ett tittartips. Vad vill du att SVT:s konsumentredaktion Plus ska granska? Tipsa oss här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.