”Svarta listan”, som årligen sammanställs av tidningarna Vagabond och Råd & Rön, baseras på uppgifter från Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Den visar vilka resebolag som vägrar kompensera sina kunder – trots att ARN rekommenderat det.
I år finns 23 bolag med på ”Svarta listan”. Värst är danska bolaget Primera Air, som vägrar betala tillbaka över 108 000 kronor till resenärer. Wizz Air, Turkish Airline, Lufthansa och Air China hamnar också högt upp på listan.
Flest klagomål på förseningar
Vad är det då kunderna klagar på? Enligt Per J Andersson, redaktör på Vagabond, handlar det till största delen om försenade flyg.
– Det hänger ihop med att flygresandet har ökat över hela världen, i Europa i synnerhet. Det är trängre i luften och trängre på marken. Det är dessutom många fler flygbolag, vilket innebär mer konkurrens och många är hårt ekonomiskt pressade, säger Per J Andersson.
Den som vill klaga på till exempel en försening bör i första hand vända sig till flygbolaget. Om man inte kommer överens är ARN nästa steg, men även om ARN rekommenderar ett bolag att betala ersättning till en resenär är det upp till bolaget om de vill följa rekommendationen.
Plånboken avgör
Flera av bolagen har varit med på listan förut. Ett exempel är Wizz Air, som bedömdes som sämst både 2017 och 2016. Ett annat exempel är Ryan Air, som i år hamnar på plats sex.
I slutändan är det plånboken som avgör för många resenärer, konstaterar Per J Andersson.
– Det är stora flygbolag som har många billiga direktlinjer. Sedan har ju långt ifrån alla sett ”Svarta listan”, säger han och fortsätter:
– Man måste också komma ihåg att det inte handlar om servicen ombord, utan om bemötandet vid en tvist.