Bolaget Primera Air toppar ”Svarta listan”. Foto: Fredrik Sandberg/Johan Nilsson/ TT

Här är flygbolagen som vägrar betala ersättning

Uppdaterad
Publicerad

”Svarta listan”, som årligen sammanställs av tidningarna Vagabond och Råd & Rön, baseras på uppgifter från Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Den visar vilka resebolag som vägrar kompensera sina kunder – trots att ARN rekommenderat det.

I år finns 23 bolag med på ”Svarta listan”. Värst är danska bolaget Primera Air, som vägrar betala tillbaka över 108 000 kronor till resenärer. Wizz Air, Turkish Airline, Lufthansa och Air China hamnar också högt upp på listan.

Flest klagomål på förseningar

Vad är det då kunderna klagar på? Enligt Per J Andersson, redaktör på Vagabond, handlar det till största delen om försenade flyg.

– Det hänger ihop med att flygresandet har ökat över hela världen, i Europa i synnerhet. Det är trängre i luften och trängre på marken. Det är dessutom många fler flygbolag, vilket innebär mer konkurrens och många är hårt ekonomiskt pressade, säger Per J Andersson.

Den som vill klaga på till exempel en försening bör i första hand vända sig till flygbolaget. Om man inte kommer överens är ARN nästa steg, men även om ARN rekommenderar ett bolag att betala ersättning till en resenär är det upp till bolaget om de vill följa rekommendationen.

Plånboken avgör

Flera av bolagen har varit med på listan förut. Ett exempel är Wizz Air, som bedömdes som sämst både 2017 och 2016. Ett annat exempel är Ryan Air, som i år hamnar på plats sex.

I slutändan är det plånboken som avgör för många resenärer, konstaterar Per J Andersson.

– Det är stora flygbolag som har många billiga direktlinjer. Sedan har ju långt ifrån alla sett ”Svarta listan”, säger han och fortsätter:

– Man måste också komma ihåg att det inte handlar om servicen ombord, utan om bemötandet vid en tvist.

Här är hela resebolagens ”Svarta lista”:

Primera Air. 12 anmälningar som rör inställda och försenade flyg där man gått emot ARN:s rekommendation om att ge ersättning. ARN vill att företaget ska betala totalt 108 579 kronor till drabbade resenärer.

Wizz Air Hungary. 8 ärenden som rör inställda flyg och förseningar. Totalt 40 248 kronor.

Turkish Airlines. 5 ärenden som rör försenade flyg och nekade ombordstigningar. Totalt 52 595 kronor.

Lufthansa. 5 ärenden som rör felaktiga biljetter, förseningar och inställda flyg. Totalt 42 191 kronor.

Air China. 3 ärenden om uteblivna flygningar och förseningar. Totalt 20 800 kronor.

Ryanair. 3 ärenden gällande skadat bagage och inställda flygningar. Totalt 51 095 kronor.

Thomas Airways/TUI UK & Ireland. 3 ärenden som rör förseningar. Totalt 48 000 kronor.

Iberia. 2 ärenden som rör försenat bagage och återbetalning av resa som inte kunnat utnyttjas. Totalt 25 400 kronor.

Jet2. Försenat flyg för 13 personer. 52 000 kronor.

NS Travel AB (Ethnic Travel). Resenärer missade flyget på grund av ändrad avgångstid. 27 650 kronor.

Brussels Airlines. Kundens flyg ställdes in och ersättningsflyg bokades med annat bolag. 23 496 kronor.

Eurowings. 2 ärenden gällande förstört bagage och ersättningsresa. Totalt 13 696 kronor.

Kiwi.com. Inställt flyg. 10 016 kronor.

Ethiopian Airlines. Fyra resenärer blev 29 timmar försenade. 9 777 kronor.

Kiss Airlines. Biljett var inte giltig. 9 538 kronor.

Norwegian. Inställda flygningar. 8 500 kronor.

Lilla Edets Buss/Taxi Lilla Edet. Tre kunder blev utan vinguide på vinresan. 8 000 kronor.

Roland Lohr Gen Stah. Ett inställt och ett avbokat hockeyläger. 6 432 kronor.

Iran Air. Försenat plan. 6 000 kronor.

British Airways. Kunder nekades att stiga ombord eftersom bolaget tagit bort bokningen utan att informera om det. 5 500 kronor.

Skepps i Motala. Kunden avbokade en hyrvilla utan att få tillbaka depositionen. 4 274 kronor.

Tripsta.se/Travelplanet24. Kund köpte dyrare biljett då flyget ställdes in. 3 071 kronor.

Hotell Maria Eriksson. Missade i bokningen och erbjöd plats på annat hotell. 1 490 kronor.

Källa: Vagabond

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.