Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Med hjälp av ett elbilsbatteri tar man sig cirka 50 sjömil på en laddning, sen är det dags för några timmar laddning. Foto: SVT

Här är svenska elbåten som svävar

Uppdaterad
Publicerad

Nu är det dags för ytterligare ett fordon att elektrifieras. Fritidsbåten.

Här ligger svenska företag i framkant och med nygammal teknik kan båtarna ”flyga fram”.

– Vi tror att det i framtiden kommer finnas ett gäng tillverkare som sysslar med den här tekniken, vi ser redan idag hur de dyker upp runt i världen, säger Mikael Mahlberg, kommunikationsansvarig på Candela Boats.

Intresset för elbåtar blir allt större internationellt och flera svenska företag ligger långt fram i utvecklingen. Svenska företaget Candela har förfinat en gammal teknik för få ner elförbrukningen.

Med hjälp av så kallade bärplan, ”vingar” som sitter under skrovet, kan båten vid 16 knop ”lyfta” från ytan med endast de små bärplanen som kontakt med vattnet.

– För att göra en bra elbåt så måste man minska friktionen. Så fort vi börjar sväva så kan vi köra långt och snabbt på el, säger Mikael Mahlberg.

I båten sitter ett elbilsbatteri, men man vill inte berätta från vilken tillverkare. Med det tar man sig cirka 50 sjömil på en laddning, enligt företaget.

Men utmaningarna är många. Utöver att en båt drar mycket el eftersom friktionen i vattnet är så stor väntas det dröja innan något riktigt utbyggt system av laddstolpar finns i svenska hamnar, än så länge får man förlita sig på eluttag på olika bryggor. Och priset för elbåtarna är högt. För Candelas båt får du hosta upp nästan 3 miljoner kronor, vilket gör köpgruppen relativt liten.

– I början var det nästan enbart Tesla-ägare och folk som startat ett bolag i Silicon Valley, säger Mikael Mahlberg.

Följ med på en provtur i den ”svävande” elbåten i videon ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.