Hjärnforskaren Martin Ingvar. Foto: SVT

Hjärnforskare: För stort fokus på betyg i skolan

Uppdaterad
Publicerad

Betyg redan i tredje klass. Det krävde Moderaterna i ett utspel i dag. Men hjärnforskaren Martin Ingvar tycker att just betygen får alldeles för stor plats i den svenska skoldebatten.

Ingvar är hjärnforskare vid Karolinska institutet i Stockholm och har forskat om just inlärning. Han vänder sig emot att det alltid är betygen som hamnar i fokus när skolan diskuteras.

–Av olika skäl har det blivit en väldigt het fråga i Sverige. Men den heta frågan är ju att resultaten i skolan sjunker år efter år, att vi i dag har nästan 25 procent av pojkarna som går ut nian utan läsa så att de förstår vad de läser, säger han i en studiointervju i Aktuellt i kväll med anledning av Moderaternas debattartikel på DN Debatt tidigare i dag, där de bland annat skriver att den svenska skolan borde införa betyg redan i tredje klass.

Är inte en betygsdebatt viktig då?

–Betyg är ett av många instrument som jag tror att skolan behöver. Men en av de viktigaste frågorna är hur vi ska få igång alla elever tidigt i färdighetsträningen. Betyg, om man har verktygen, kan sporra, men om man inte har verktygen så blir betygen ett bestraffningsinstrument.

Han anser att man, om man sätter in betyg tidigare, måste kombinera det med en möjlighet för barnen att göra bättre ifrån sig.

Enligt Martin Ingvar säger hjärnforskningen ingenting om betyg som sådana, men mätningar visar att svenska barn trivs bra i skolan. Däremot vet de inte varför de är där, säger han.

Vad tycker du är det största problemet i den svenska skolan?

–Det största problemet är att väldigt många kommer långt upp innan de inser att de inte har med sig de viktigaste verktygen, framför allt då läsningen.

Vad är det då man gör fel i undervisningen?

–Man lär dem helt enkelt inte att läsa.

Hur ser man till att de får med sig det?

–Genom att man tidigt mäter att man lyckas ge dem de färdigheter som de behöver. Betyg är ett sätt att stöka undan det som är lättåtgärdat. Sen kan man koncentrera sig på de som man inte fått med på tåget.

Han tror inte att mer lärartid med varje elev är nyckeln till framgång i den svenska skolan.

–Det är uppenbart i dag att vi har ganska mycket vuxna i skolan. Men vi använder inte de vuxna på ett bra sätt.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.