Jan Björklund (L) och Ilmar Reepalu (S). Foto: TT

Utredning vill ha stopp för ”övervinster”

Uppdaterad
Publicerad

I dag presenterades välfärdsutredningen, där frågan om välfärdsföretagens vinster är den viktigaste. Ett av förslagen är stopp för ”övervinster”. Nu väntas hård politisk strid och kritiken lät inte vänta på sig.

Utredningen presenterades av förra kommunalrådet i Malmö Ilmar Reepalu (S). Det är han som lett arbetet som resulterat i det 850 sidor tjocka betänkandet som i dag överlämnades  till civilminister Ardalan Shekarabi (S).

– Mycket av det vi föreslår hade man önskat hade funnits på plats redan för 20 år sedan. Då hade vi haft en enklare situation, sade Ilmar Reepalu.

Stora vinstuttag innebär att resurser förs bort från välfärden. Dessutom ger vinstsyftet felaktiga drivkrafter, hävdade han.

Utredningens förslag omfattar skattefinansierade privata företag inom bland annat skolväsendet, vården och äldreomsorgen. Det syftar till att större delen av företagens vinster ska återinvesteras i verksamheten och inte hamna i ägarnas fickor.

Dåligt för mångfald

Reepalu sade bland annat att systemet med de vinstdrivande företagen inte har lett till avsedd effekt när det gäller mångfald och valfrihet.

– Utredningen visar tvärtom att vi har fått mindre av mångfald och valfrihet, säger Reepalu.

Orsaken till detta är att företagen blir allt större, små företag köps upp och stora koncerner blir allt vanligare.

Stopp för ”övervinster”

I en debattartikel i  Svenska Dagbladet i dag skrev Ilmar Reepalu att förslaget innebär att företagens rörelseresultat begränsas till en avkastningsränta på operativt kapital. Avkastningsräntan ska beräknas som statslåneräntan ökad med sju procentenheter.

Enligt ett räkneexempel som Ilmar Reepalu angav var de så kallade övervinsterna 6 miljarder kronor i välfärdssektorn 2014. Med den vinstbegränsning som utredningen föreslår skulle taket gå vid 1,7 miljarder kronor.

Enligt utredningen gjorde 6.500 företag i sektorn en vinst över det vinstmått som föreslås. 2 200 företag gjorde en vinst under förslagets tak.

Under 2014 var mellan 4,5 och 5 miljarder kronor övervinster, enligt Reepalu. Om det skulle återinvesteras i verksamheten skulle det innebära mer pengar till löner, fler anställda och annat som stärker verksamheten.

– Det här är stora summor om vi jämför med regeringens satsningar på hela välfärdsområdet på 10 miljarder, det är nästan halva den summan vi talar om, säger Reepalu.

Leva kvar med ny ägare

Ganska många företag har i dag vinster som överstiger utredningens förslag till högsta tillåtna rörelseresultat. Men utredaren gör bedömningen att många ägare till små företag snarare tar ut en del av vinsten som ersättning för arbetsinsats än som ersättning för kapital. De kommer därför troligen ta ut mer i lön än i utdelning framöver, hävdade Reepalu.

Ägare till stora företag som motiveras av att göra stora vinster bedöms i stället sälja företaget. I de allra flesta fall bedömer dock utredaren att verksamheterna kommer att leva kvar, men med ny ägare.

Sverige sticker ut

Enligt Reepalu sticker Sverige ut bland de nordiska länderna. Både Danmark och Norge har vinstförbud för välfärdsföretagen, om än i olika modeller.

Utredningen har också tittat på andra alternativ, till exempel att ha olika kvalitetskriterier.

– Vi bedömer att vi då skulle hamna i en väldigt rättsosäker bedömning, säger Reepalu om svårigheten med detta.

Han anser att det näst intill vore omöjligt att låsa fast kvalitetskriterier i en lag som skulle kunna passa för alla verksamheter överallt i landet.

Samma sak med ett bemanningskrav, som också har förekommit i debatten, menar Reepalu.

Här finns hela utredningen (regeringen).

”Hitte på-modell”

Vårdföretagarnas näringspolitiske chef Håkan Tenelius vill inte gå in på om den föreslagna regleringen var värre eller bättre än väntat ur vårdföretagens synvinkel. Varje vinstbegränsning är ”till stor skada” för välfärden och omsorgen, hävdar han.

Tenelius är osäker på vad vinstbegränsningen baserat på ”operativt kapital” innebär. Han kallar begreppet för en ”hitte på-modell”.

”Företag avvecklas”

Enligt Liberalernas Jan Björklund innebär vinstbegränsningsregeln i praktiken ett vinstförbud.

– Det här är ett mycket hårt slag mot valfriheten för föräldrar och patienter, sade Björklund i dag.

– Det är mycket långtgående regleringar som föreslås, som i praktiken innebär ett stopp för nyetablering och att många företag successivt kommer att avvecklas, säger han och kräver att det slängs i papperskorgen

Ingen majoritet

SVT:s inrikespolitiska reporter Elisabeth Marmorstein påpekar att det blir svårt för regeringen att  få genom förslaget i riksdagen. Där finns helt enkelt ingen majoritet som stöder förslaget.

I en debattartikel i Dagens Nyheter i dag efterlyste partiledarna i den borgerliga alliansen en bred politisk överenskommelse över blockgränsen – men med flera avgörande krav, varav ett nej till vinsttak är ett.

Partiledarna för M, C, L och KD vill också ha en tillståndsplikt och ledningsprövning för hela välfärden – även offentligt driven sådan. I en debattartikel kräver de även nationella kvalitetskrav och skärpta sanktioner, inklusive statlig tvångsförvaltning, för de verksamheter som inte sköter sig.

Regeringen har bjudit in partierna till samtal om de förslag som Ilmar Reepalu presenterade i dag.

Proposition under nästa år

– Jag välkomnar att det för första gången i svensk politik finns konkreta underlag och förslag som handlar om hur vi ska reglera frågan om privata utförare i välfärden och hur vi ska sätta stopp för vinstjakten. Det är väldigt bra att vi nu har konkreta idéer, säger civilminister Ardalan Shekarabi (S).

Han vill dock inte nu ta ställning till om regeringen ska lägga just utredningens förslag på riksdagens bord. Shekarabi hänvisar till att förslaget först ska studeras och remissbehandlas och även diskuteras med Allianspartierna och Vänsterpartiet. Regeringen siktar på att lägga fram en proposition under 2017.

Utredningens direktiv

  • Utredningens förslag ska säkerställa att eventuella överskott som huvudregel återförs till verksamheten.
  • Privat insatt kapital och medel motsvarande en låg ränta på kapitalet ska inte behöva återinvesteras.
  • Reglerna ska omfatta skola, äldreomsorg och hälso- och sjukvård och personlig assistans i privat regi.
  • Betänkandet ska innehålla en bedömning av vinsterna i välfärdsbranschen och förslagens effekter på dem.
  • Regleringarna bör gälla såväl befintliga som nya utförare (välfärdsföretag)
  • Utredningen ska lämna förslag på övergångsregler för befintliga utförare
  • Förslagen ska samtidigt värna en mångfald av utförare

Utredningen ska också ta ställning till bland annat:

  • om krav på personaltäthet bör införas
  • hur bolag med särskild vinstbegränsning, SVB-bolag, ska användas
  • hur företagets syfte i bolagsordningen ska formuleras
  • om kraven bör vara olika beroende på driftsform och bransch.

Källa: Utredningsdirektiv 2015:22, samt TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.