Nu har konsumenter rätt till 14 dags ångerrätt även utanför affärslokaler.

I dag träder EU:s nya konsumentregler i kraft

Uppdaterad
Publicerad

Se upp, listiga säljare på Sveriges gator. Från och med nu har kunder som blir stoppade i farten rätt att ångra sitt köp i 14 dagar. I dag börjar nämligen de nya konsumentreglerna för EU att gälla.

Att hålla koll på vilka rättigheter man har som konsument kan vara krångligt. Ånger- och bytesrätter ser olika ut beroende på hur eller var du handlat till exempel. Från och med i dag förändras flera saker för svenska konsumenter, då de nya reglerna för EU börjar gälla.

En av de största förändringarna blir att kunder nu har rätt till 14 dagars ångerrätt även utanför affärslokaler – när du blir stoppad av en säljare på gatan till exempel. Men, det gäller bara för köp över 400 kronor, och inte när du stannar vid ett fast stånd.

Skillnader i e-handeln

Enligt Maria Wiezell, konsumentvägledare för Sveriges konsumenter, finns det risk för tvister kring vad som är utanför en affärslokal och inte, därför ger hon följande råd till dig som konsument:

– Du ska tänka att det gäller när det handlar om ett överraskningsmoment – någon hoppar på dig. Antingen om du blir lurad in i en affär eller att du blir överraskad av ”oj, säljer de sådant här här i dag?”, då är det utanför affärslokal.

En annan stor skillnad gäller e-handeln. E-handlare får nu rätt att ta ut en värdeminskning om en vara skickas tillbaka med en fläck eller reva – alltså inte i oförändrat skick.

Det innebär att sluga kunder även skulle kunna handla exempelvis en klänning för dyra pengar, och sedan skicka tillbaka den när festen är över. Men ett sådant drag kan, enligt Maria Wiezell, stå kunden dyrt.

– Det är inte en hyreslag, det är fortfarande en ångerrätt. Har det hänt något får du skicka tillbaka, men det kan i värsta fall kosta dig hela varans pris.

Varning, dagarna tickar

Reglerna ser nu likadana ut för alla EU-länder. Oavsett om du blir stoppad av en säljare på gatan hemma, i England eller Frankrike så har du samma rättigheter. Men Maria Wiezell höjer ett varningens finger för ytterligare en förändring som kan förvirra.

Dina 14 dagar av ångerrätt börjar gälla i samma stund du genomför köpet. Säljaren ska fortfarande skicka hem informationen, men i samma stund du tackat ja till en tjänst tickar ångerrätten. Det här, menar Maria Wiezell, ställer stora informationskrav på säljare till exempel vid köp över telefon.

– Innan krävdes det att du skulle få hem information, därefter hade du 14 dagars ångerrätt. Det gäller inte längre.

Viktigaste förändringarna i konsumentreglerna

  • Lagen utökas till att omfatta gatuförsäljning. Det betyder att du som ingår avtal på gator, torg, badstränder med mera kan ångra dina köp.
  • Ångerfristen på 14 dagar kommer att börja löpa redan när du som konsument får första informationen om ångerrätten istället för som i de gamla reglerna vid efterköpsinformationen, alltså det som skickas till dig via avtal, faktura eller liknande. Om du till exempel köper ett abonnemang via telefon innebär det här att ångerfristen börjar löpa redan när avtalet ingås och konsumenten får information under telefonsamtalet.
  • Ersättning för värdeminskning kan tas ut av näringsidkare när konsumenten ångrar ett köp – vilket innebär att du som konsument får tillbaka mindre pengar än vad du ursprungligen betalat för varan om den inte är i obrutet skick. Precis som tidigare har en konsument rätt att undersöka en vara. Men nytt är att en konsument kan ångra ett köp även om han eller hon har hanterat varan i större omfattning än vad som varit nödvändigt.

Källa: Konsumentverket

Hur gör jag som kund för att få hjälp?

Behöver du personlig rådgivning kan du vända dig till kommunens konsumentvägledare där du bor.

På konsumentverkets hemsida kan du själv söka efter rätt vägledare.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.