Att hålla koll på vilka rättigheter man har som konsument kan vara krångligt. Ånger- och bytesrätter ser olika ut beroende på hur eller var du handlat till exempel. Från och med i dag förändras flera saker för svenska konsumenter, då de nya reglerna för EU börjar gälla.
En av de största förändringarna blir att kunder nu har rätt till 14 dagars ångerrätt även utanför affärslokaler – när du blir stoppad av en säljare på gatan till exempel. Men, det gäller bara för köp över 400 kronor, och inte när du stannar vid ett fast stånd.
Skillnader i e-handeln
Enligt Maria Wiezell, konsumentvägledare för Sveriges konsumenter, finns det risk för tvister kring vad som är utanför en affärslokal och inte, därför ger hon följande råd till dig som konsument:
– Du ska tänka att det gäller när det handlar om ett överraskningsmoment – någon hoppar på dig. Antingen om du blir lurad in i en affär eller att du blir överraskad av ”oj, säljer de sådant här här i dag?”, då är det utanför affärslokal.
En annan stor skillnad gäller e-handeln. E-handlare får nu rätt att ta ut en värdeminskning om en vara skickas tillbaka med en fläck eller reva – alltså inte i oförändrat skick.
Det innebär att sluga kunder även skulle kunna handla exempelvis en klänning för dyra pengar, och sedan skicka tillbaka den när festen är över. Men ett sådant drag kan, enligt Maria Wiezell, stå kunden dyrt.
– Det är inte en hyreslag, det är fortfarande en ångerrätt. Har det hänt något får du skicka tillbaka, men det kan i värsta fall kosta dig hela varans pris.
Varning, dagarna tickar
Reglerna ser nu likadana ut för alla EU-länder. Oavsett om du blir stoppad av en säljare på gatan hemma, i England eller Frankrike så har du samma rättigheter. Men Maria Wiezell höjer ett varningens finger för ytterligare en förändring som kan förvirra.
Dina 14 dagar av ångerrätt börjar gälla i samma stund du genomför köpet. Säljaren ska fortfarande skicka hem informationen, men i samma stund du tackat ja till en tjänst tickar ångerrätten. Det här, menar Maria Wiezell, ställer stora informationskrav på säljare till exempel vid köp över telefon.
– Innan krävdes det att du skulle få hem information, därefter hade du 14 dagars ångerrätt. Det gäller inte längre.