”Industrin har uppfunnit nya sockervarianter”

Publicerad

Vetenskapsjournalisten och forskaren Ann Fernholm chattade om sockrets effekter på människokroppen. Här kan du läsa chatten.

Stina: Gäller detta även sådant socker som finns i frukt eller är det någon skillnad på socker och socker? Det finns personer som äter 5-6 eller kanske ännu fler frukter per dag, men inget godis och ingen läsk. Vad är rådet till dem?
Ann Fernholm: Vitt socker består av en molekyl glukos och en molekyl fruktos som sitter ihop. I frukt finns också både glukos och fruktos. Så det är egentligen samma socker i frukt som i godis och i läsk. Men en stor skillnad är att när man äter frukt får man också i sig vitaminer och fibrer. En person som rör på sig och är frisk kan nog äta 5-6 frukter per dag (själv får jag ont i magen av så mycket frukt). Men en person med diabetes kan få för höga blodsocker av ett äpple. 

moderator: Nu har vår gäst författaren Ann Fernholm satt sig vid datorn och är redo att svara på era frågor.

Sture Eriksson: Har diabetes typ 2 och får även Simvastin för de höga blodfetterna. Vad skall jag göra för att sämka blodfettern o slippa medicineN? Ökad motion? Hälsningar! Sture Eriksson
Ann Fernholm: När det gäller typ 2-diabetes är det viktigt att titta på det goda HDL-kolesterolet. Det ligger ofta alldeles för lågt vid typ 2-diabetes och det är en riskfaktor för hjärtsjukdom. Bästa medicinen är att dra ner på socker och snabba kolhydrater och istället äta mer fett, till exempel hälla olivolja på salladen eller äta en gräddsås till maten. 

Sussie: Hur mycket socker kan man, per dag, äta utan att det är skadligt?
Ann Fernholm: Det finns inget allmänt svar på den frågan, utan det beror på dina gener och på hur mycket du motionerar. Rör du mycket på dig kan du äta mer socker. Har du bukfetma eller är mycket stillasittande ska du vara väldigt försiktig med socker.

Pre-diabetiker: Tror du att sjukdomen gikt har med sockerkonsumtionen att göra?
Ann Fernholm: Ja, absolut. I vitt socker finns fruktos. Den sockerarten tas upp av levern och i den processen bildas urinsyra. Gikt är urinsyra som har fallit ut i lederna. Immunförsvaret reagerar på detta. Forskning visar till exempel att juice och läsk, som båda innehåller vitt socker, ger mer urinsyra i blodet.

Sophie: Vad är det för skillnad mellan vanligt socker och fruktos. Är det lika skadligt i lika doser?
Ann Fernholm: Det finns fruktos i vanligt socker. Det vita sockret består av fruktos och glukos. Sannolikt är fruktos värre för kroppen. Det är en dålig energikälla. Varken muskler eller hjärna bränner fruktos så bra. Istället går fruktosen till levern. Där kommer det mesta av fruktosen att bli till fett (om man inte lider brist på glukos, då kommer fruktos omvandlas till glukos). Mycket fruktos i kosten leder till hela den blodfettrubbning som är kopplat till bukfetma, metabolt syndrom och typ 2-diabates: höga triglycerider, ett för lågt gott HDL-kolesterol och små onda LDL-kolesterolpartiklar. 

lukas: Kopplingen mellan socker, läsk och fettma har man kännt till länge. Ändå verkar de flesta tro att vi blir feta av fet mat. Hur kan det komma sig? 
Ann Fernholm: Ja, du. Jag önskar att jag hade en bra förklaring. Det är nog lätt att tänka att fett i maten blir till fett i kroppen, medan kolhydrater bara blir till energi. Men ett överskott av kolhydrater blir till fett i kroppen. 

Sophie: Kan man leva utan något socker/kolhydrater över huvudtaget?
Ann Fernholm: Inutier gör det. Deras traditionella kost innehåller väldigt lite socker/kolhydrater. När man inte äter så mycket socker/kolhydrater kommer levern tillverka glukos så att blodsockret hålls uppe. En vanlig missuppfattning är att hjärnan måste ha glukos. Men hjärnan kan lika gärna bränna något som kallas för ketonkroppar och som kommer från fett. 

Magnus: Har stevia någon påverkan på blodsockernivåerna? Hur är det att träna löpning på lågkolhydratkost? 
Ann Fernholm: Nej, vad jag vet påverkar inte stevia blodsockernivåerna. Att träna löpning på lågkolhydratkost går bra. Björn Ferry vann OS-guld på lågkolhydratkost och triatleten Jonas Colting äter lågkolhydratkost. 

Nisse: Är det bättre med råsocker eller har det ingen betydelse? Vad är det för socker i honung, äter det på gröten?
Ann Fernholm: Socker som socker. Spelar ingen roll om det är ekologiskt heller. I flytande honung är det (om jag har förstått saken rätt) mer fruktos. Det är nästan ännu värre för kroppen än glukos. Samtidigt finns det ämnen i honung som är antibakteriella med mera. Så honung har ju andra fördelar. Men att äta en massa honung varje dag är inte heller att rekommendera.

Pu: Är kolhydratrik kost inflammatorisk? Och, i så fall, på vilket vis?
Ann Fernholm: Ja, det är den, framförallt om man lider av metabolt syndrom eller typ 2-diabetes. Höga blodsocker gör att celler på insidan av våra blodkärl svämmar över av socker. Detta leder till att de larmar immunförsvaret. Det finns också forskning som tyder på att höga blodsocker leder till att immunceller i bukfetman släpper ut molekyler som triggar immunförsvaret. Men detta är en lite komplicerad historia. Låna min bok ”Ett sötare blod” på biblioteket. Där står mycket mer om det. 

moderator: Det har kommit väldigt många frågor och Ann svarar så snabbt det bara går.

Bobo: Varför skall man äta fett istället för kolhydrater, är det inte bättre att öka proteinet i maten istället ?
Ann Fernholm: När jag har satt mig in i forskningen har jag inte hittat något som talar för att det är bättre att äta protein istället för fett. Fisk är givetvis bra för kroppen. Mer sånt!

Livan: Jag har läst mycket om att socker, obalans i tarmfloran och depression ska hänga ihop. Är detta en teori du stödjer? 
Ann Fernholm: Det finns kopplingar mellan bukfetma och depression. Nervcellsnybildningen i Hippocampus går ner. Viss forskning tyder på att blodsockret kan påverka detta. Vet inte om tarmfloran är inblandad. Men mycket socker och snabba kolhydrater i dieten kan övergöda tarmfloran. Människor som lider av IBS (oförklarliga problem med magen) mår ofta bättre om de drar ner på socker och snabba kolhdyrater. Flera av mina läsare har berättat om det. 

Jessica B: Min 2-åriga son har precis fått diagnosen epilepsi (nån mild variant), kostdoktorn skriver i sin bok om att det kan vara en av ”välfärdssjukdomarna”. Vad tror du om det? 
Ann Fernholm: Jag vet inte om det är någon välfärdssjukdom. Däremot är det bevisat att barn med svårbehandlad epilepsi, kan må bättre om de äter en extrem lågkolhydratdiet, en så kallad ketogen diet. Det är en etablerad behandlingsmetod. 

Jessica B: Socker eller gluten, vilket är värst? Vilket skulle du begränsa i första hand till dina barn?
Ann Fernholm: Socker, svarar jag utan att egentligen ha satt mig in i glutenforskningen. 

Erik: Vad tror du om lchf dieten, är den bra i längden?
Ann Fernholm: Ja, det tror jag att den är. Det finns många fördomar kring LCHF. Ibland låter det som att man bara äter smör och rött kött. Så är det givetvis inte. En bit kycklingfile med grekisk sallad och god olivolja på är också LCHF. Eller lax med broccolimos.

draddningen: socker ar ju sa beroendeframkallande, vad ar ditt basta tips for att dra ned pa sockret?
Ann Fernholm: Släng allt socker hemma. Hitta andra goda smaker istället. Personligen föredrar jag en god fet sås till maten före en efterrätt. Sen kan man till exempel äta grädde och hallon istället för glass. Nyligen gjorde jag lakritsischoklad med mörk choklad, kokosfett (obs - akta dig för härdat) och lakritspulver. Det finns ett liv bortom sockret!

Carina : Hur får jag reda på vad för typ socker eller sockerart som finns i tex. bröd som säljs färskt på ICA? Jag köpte ett grovt bröd som inte skulle innehålla socker. När jag åt det åkte mitt blodsockervärde upp . Jag har försökt få reda på hur mycket kolhydrater detta bröd innehåller och även om det innehåller annat sötningsmedel men det går inte att få information från ICA eller Dafgård , som gör degen. 

Ann Fernholm: Även om det inte finns socker i brödet, finns det alltid mjöl. I mjöl finns stärkelse, som består av glukosmolekyler kopplade i långa kedjor. Ditt blodsocker åker alltså upp av stärkelsen. Det finns nog inget bröd som inte höjer blodsockret. Riktigt fullkornsbröd höjer det mindre. 

Men när du letar efter socker på innehållsförteckningen, glöm inte att industrin uppfunnit en rad nya sockervarianter, till exempel fruktossirap, glukossirap, invertsocker, glukos med mera. 

översöta Sara Östrand: Jag skulle vilja ha några saker klarlagda.. Media pratar dels bara om kolesterolhalt, dels om ont (och ibland gott) kolesterol. Vad är kolesterol egentligen? Vad är skillnaden mellan ont och gott kolesterol? Exakt vad är det som har betydelse för hälsan? a) ont kolesterol + gott kolesterol = totalkolesterolet eller b) Det onda kolesterolet (oberoende av mängden gott kolesterol) eller C) ont kolesterol - gott kolesterol = kolesteroldifferensen? Undrar även om kolesterolet har helt oberoende effekt på hälsan, eller om det finns andra faktorer som gör att samma kolesterolsituation hos två olika individer kan få helt olika effekter?


Ann Fernholm: Kolesterol är en fet molekyl som sitter i cellernas membran. Den är livsviktig för oss. Eftersom det är en fettlöslig molekyl måste den lösas i blodet (som ju har vatten som bas). Kroppen packar därför in kolesterolet i små partiklar. Vi har en myriad av kolesterolbärande partiklar i blodet. Dessa består av så kallade lipoproteiner. Det onda kolesterolet bärs fram av LDL (low-density lipo proteins) medan det goda kolesterolet bärs fram av HDL (high density lipo proteins). Men egentligen är det samma molekyl. 

Totalkolesterolnivåerna i blodet är ett alltför trubbigt mått på hälsa. Bäst är att dividera LDL-kolesterolet med HDL-kolesterolet. En annan viktig faktor är storleken på LDL-partiklarna. När man äter mycket socker och andra snabba kolhydrater tenderar dessa att bli mindre. Då tränger de lättare in i blodkärlens väggar och blir till en grogrund för åderförkalkning. 

Två personer kan ha samma nivå på LDL-kolesterolet, men den ena kan ha större partiklar och den andra mindre. Därför löper de olika risk att få hjärtinfarkt. 

Nadja: Vad händer med fettet hos de personer som inte blir tjocka även om de äter en hel del? Lagras mer i blodkärlen? 
Ann Fernholm: Nej, fett lagras aldrig i blodkärlen. Åderförkalkning är en process där kroppens immunförsvar av någon anledning börjar attackera insidan av kärlen. 

Förra våren publicerades en studie i New England Journal of Medicin som visade att personer generellt bränner mer på en lågkolhydratdiet. När man jämförde med en lågfettdiet, var skillnaden, på gruppnivå, hela 300 kcal per dag. Det är en halvtimmes joggingrunda. 

moderator: Vi kommer strax avsluta chatten men Ann kommer svara på ett par frågor till.

Pre-diabetiker: Tror du att sockret är sämre/farligare numer än det var förr? Är det någon skillnad i tillverkningsprocessen?
Ann Fernholm: Jag tror inte att sockret är farligare nu. Socker som socker. Däremot sitter vi mer stilla nu än förr i tiden och då bränner våra muskler mindre socker. Dessutom blir de sämre på att ta hand om allt socker. 

Kjell Granelli: Claude Marcus och Robert Lustig är inte överens om man ska kalla beroendeframkallande på samma sätt som heroin, alkohol och liknande substanser. Vad är din syn på det?
Ann Fernholm: Jag har inte satt mig in i det riktigt. Men jag tror att man ska lite till människors upplevelser och det finns de som verkligen vittnar om att de blir helt radiostyrda av socker. Har också tänkt på hur mycket barn tjatar om socker. Mina barn har aldrig legat och skrikit vid smördisken för att de vill ha ett paket smör. Däremot tjatar de väldigt ofta om glass och godis. 

Lotta: Kan vi vara olika tåliga för/mot socker? Jag reagerar mycket om jag äter socker ”på fastande mage” (istället för efter/ i samband med en måltid t.ex.). Blodsockret får spader, jag blir kallsvettig och darrig och tycker att det är obehagligt och längtar efter mat medan många andra jag känner inte upplever någon skillnad. Beror det på att jag är extra ”känslig” = kan vi vara biologiskt olika inför detta?
Ann Fernholm: Vi är absolut biologiskt olika inför socker. Vi släpper till exempel ut insulin olika snabbt i blodet efter att vi har ätit socker. Personer som släpper ut insulin långsammare, löper högre risk att drabbas av diabetes, enlig läkare som jag har pratat med. 

Ann Fernholm: Tack för alla frågor!

moderator: Och där avslutar vi chatten och tackar Ann Fernholm för att hon tagit sig tid att svara på så många av era frågor. Chatten kommer inom kort gå att läsa på svt.se.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer