Obs bilen på bilden har inte något med artikeln att göra. Foto: TT

Inget förbud mot eftersupning

Det blir ingen lag mot så kallad eftersupning i trafiken, trots att alla riksdagspartier ville ha en sådan för ett par år sedan. – Den lagtekniska möjligheten som vi ville se fungerar nog tyvärr inte, säger justitieminister Morgan Johansson.

Varje år inträffar ett par tusen fall där misstänkta rattfyllerister förklarar sin berusning med att de druckit alkohol först efter att de stannat bilen.

Typfallet är en bil som kört i diket och när polisen kommer dit en stund senare och känner spritdoft säger föraren att han eller hon blivit så chockad över att köra i diket så flaskan har åkt fram.  

Om polisen då inte kan mot bevisa detta, kan det räcka till en friande dom, vilket skett i flera uppmärksammade fall.

Skulle strida mot rättsliga principer

I Norge har det sedan länge funnits en särskild lag mot eftersupning. Det är alltså ett särskilt brott att dricka ett par timmar efter att man varit inblandad i en olycka och för ett par år sedan ville alla partier riksdagen ha en liknande lag i Sverige. Kryphålet skulle täppas till.

En utredare presenterade en lagförslag för två år sedan men föreslog samtidigt att lagen inte skulle införas.

Utredaren menade att en lag mot eftersupning skulle strida mot rättsliga principen att det inte är förbjudet att förstöra bevis mot sig själv, på samma sätt som det inte är ett brott i sig att en mördare gör sig av med mordvapnet.

”Människor med missbruk kan fortsätta köra”

De flesta remissinstanserna höll med och nu har justitieminister Morgan Johansson (S), som tidigare ville ha en lag fastnat för samma slutsats:

– Om det visar sig att det man gör en utredning och de flesta rättsliga instanser är emot en lag, då måste man lyssna på det, säger Morgan Johansson.

– Jag är förvånad över att man inte har det politiska modet att ta itu med problemet. Det här innebär att människor med ett missbruk kan fortsätta att köra bil. Vem vet vem som blir ihjälkörd nästa gång av en person som tidigare har skyllt på eftersupning? säger Lars Olov Sjöström trafiksäkerhetsansvarig på Motorförarnas helnykterhetsförbund. 

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer