Miljöpartiet menar att priset på fossila drivmedel som bensin och diesel måste bli högre om Sverige ska nå sina klimatmål.
– Om man tittar på den höjning av reduktionsplikten som vi tycker att man ska göra nu på kort sikt, då handlar det om två-tre kronor ungefär när vi gör våra beräkningar, säger Miljöpartiets språkrör Amanda Lind i SVT:s 30 minuter.
Reduktionsplikten och EU:s utsläppshandel
Utöver höjningen av reduktionsplikten införs 2027 EU:s nya utsläppshandelssystem där också bilarnas utsläpp ska ingå. Miljöpartiet vill dessutom ha ett nationellt utsläppshandelssystem för att ytterligare få ned utsläppen och säkerställa att Sverige når EU:s klimatmål till 2030.
Sammantaget väntas dessa åtgärder trycka upp priset på fossila drivmedel, även om det är osäkert med hur mycket.
Som jag förstod dig så var det två-tre kronor med reduktionsplikten och sen kommer det att behöva öka ytterligare fram till 2030. Är det fyra-fem kronor eller?
– Det är svårt att säga men vi måste få ner klimatutsläppen. Jag tycker att man kan vända på det och titta på hur billigt det blir om man ställer om till en elbil.
Har du övriga partier på din sida av politiken med dig här?
– Det är jag övertygad om.
Är Socialdemokraterna med på att det ska bli två-tre, kanske fyra-fem, kronor dyrare att köra bensin och diesel fram till 2030?
– Alla partier på oppositionssidan har lagt fram förslag om att höja reduktionsplikten ganska rejält för att få ner utsläppen.
Om de rödgröna vinner valet så kommer det för de flesta som har bensin- eller dieselbil att bli dyrare?
– Ja, det kommer att bli dyrare för att vi ska klara klimatomställningen.
Kan inte vara billigt för alla
Regeringen brukar tala om att det är viktigt att driva en klimatpolitik som får bred acceptans i befolkningen. Hur ska ni få acceptans för det här från merparten av bilägarna som får dyrare bensin och diesel?
– Jag tror att acceptansen för klimatpolitiken kan inte bara bygga på att det ska vara billigt för alla, utan det kommer att behöva bygga på principen att det fossila blir dyrare, det vill säga att utsläpparen betalar, säger Amanda Lind.
Se hela intervjun med Miljöpartiets språkrör Amanda Lind här.