En del passagerare hänvisas till att flyga tidigare eller senare och andra erbjuds att istället åka buss eller tåg, enligt presstjänsten på SAS.
Flygförbudet meddelades i går efter två allvarliga olyckstillbud med SAS Dash 8-Q400-plan när landningsställen vek sig vid landningen. SAS räknar med förluster på 10-15 miljoner kr/dag.
Flygförbud kan bli kortvarigt
SAS 27 flygplan av typen Dash 8-Q400 kan snart vara i luften igen. Att inspektera ett plan tar bara en dag och flera kan undersökas parallellt.
-När inspektionen är gjord är det bara att flyga igen. Det behövs inget klartecken från någon myndighet, säger Helge Torp, flygteknisk inspektör vid Skandinaviska tillsynskontoret (STK) som är ett gemensamt organ för de skandinaviska luftfartsstyrelserna.
I dag står planen utspridda på flygplatser i norra Europa. Därför kommer STK att ge SAS tillfälliga undantag från flygförbudet så att planen kan tas hem till baserna i Köpenhamn och Stockholm för inspektion.
SAS kunde inte heller på torsdagen ge någon prognos för när trafiken kan flyta normalt igen.