Foto: Scanpix

Fukushimamaskoten – dagens skämt på nätet

Uppdaterad
Publicerad

Det japanska företaget Fukushima Industries döpte sin maskot till Fukuppy, men får tänka om efter skämtstorm i sociala medier.

Fukushima Industries, ett japanskt vitvaruföretag, ”tänker om” sitt val av maskot efter att det lilla glada ägget blivit föremål för ett sarkastiskt drev i sociala medier.

Maskotens namn, Fukuppy, är enligt AP en blanding av ”fuku” och det engelska ordet ”happy”.

”Jag tycker att jag är en typ med en stark känsla för rättvisa, men folk säger att jag är lite virrig.” hälsar maskoten besökare om man går in på vitvaruföretagets hemsida.

Företaget backar

Företaget, som ligger i Osaka, har inget att göra med kärnkraftsverket med samma namn som är känt för att ha läckt ut stora mängder radioaktivt vatten efter en jordbävning 2011.

Ändå dröjde det inte länge, efter att det glada lilla ägget sett dagens ljus, innan Twitter kryllade av skämt kring Fukuppy och Fukushima.

”Hela japan riskerar mat- och vattenförorening. Men Fukuppy gör allt bättre” skriver en användare.

Maskoten presenterades i april. Nu backar Fukushima Industries och säger i ett uttalande att man ”ber om ursäkt för att ha oroat människor och skapat missförstånd”. Dessutom kommer man att överväga att ge Fukuppy ett nytt namn.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.