Olyckan på åkattraktionen Jetline på Gröna Lund inträffade under söndagen. En person har dött och flera är skadade. Foto: Marko Säävälä/TT

Gröna Lund: Jetline besiktigades timmar före olyckan

Uppdaterad
Publicerad

Två av hjulseten på Jetlines främre vagn lossnade i samband med att berg-och-dalbanan spårade ur. Bara timmar före den dödliga olyckan hade hjulen kontrollerats av Gröna Lunds personal, enligt vd Jan Eriksson. Samtidigt har polisen upptäckt sprickbildning på vagnens bakre hjul, skriver Aftonbladet.

Statens haverikommission har i sin undersökning av olycksplatsen på Gröna Lund i Stockholm kunnat konstatera att två av hjulseten, så kallade boggier, på Jetlines främre vagn av okänd anledning har lossnat från sina infästningar.

Samtliga attraktioner på Gröna Lund genomgår dagligen en besiktning före öppning för att säkerställa att de fungerar som de ska. En av punkterna på checklistan är just att kontrollera attraktionernas boggier.

Jetline spårade ur – olycka på Gröna Lund

Jetlines boggier genomgick alltså en besiktning bara några timmar före olyckan, men vid den upptäcktes inga brister i dem, enligt Jan Eriksson, vd på Gröna Lund.

– Det finns inget på bilderna som tyder på att det beror på bristande noggrannhet eller att besiktningen inte genomfördes. I stället kan man se att det rör sig om en mycket mer dramatisk händelse, någon form av brott i dessa infästningar, säger han.

Sprickbildning på hjulpar

I söndags kväll efter olyckan gjorde polisen en husrannsakan i Jetlines styrhytt, samt i verkstaden på Gröna Lund. På den aktuella vagnens bakre hjulpar upptäcktes då sprickbildning, skriver Aftonbladet som tagit del av polisens undersökningsprotokoll.

Det ska nu utredas om sprickorna fanns där redan innan olyckan inträffade.

Enligt Jan Eriksson är besiktningarna noggranna.

– Det händer att vi hittar avvikelser, men då åtgärdas de. ​​Om ett hjullager inte rör sig så smidigt som det bör, byts lagret ut och en ny besiktning genomförs innan tåget får tillåtelse att köra på banan, säger Eriksson.

En dags teoretisk utbildning

Gröna Lund har både fastanställda och säsongsanställda mekaniker. De säsongsanställda får en dags teoretisk utbildning när de påbörjar sin anställning. Jan Eriksson anser att utbildningen är tillräcklig för att garantera säkerheten.

– Vi är noggranna med att säkerställa att den kompetensen som finns hos våra säsongsanställda mekaniker är tillräcklig för att de stegvis ska kunna ta större ansvar och arbeta självständigt.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
John Ahlberk, generaldirektör för Statens haverikommission, jämför före och efterbilder på berg- och dalbanans hjulset. Foto: privat, SVT

Extern besiktning såg inga brister

Utöver Gröna Lunds interna kontroller genomgår samtliga attraktioner på nöjesparker och tivolin årliga externa besiktningar innan säsongen börjar.

Jetline genomgick den senaste besiktningen, som genomfördes av det oberoende besiktningsföretaget Dekra i början av juni, utan anmärkningar.

“Resultat: Utan brister erbjuder betryggande säkerhet”, står det i besiktningsprotokollet som TT tagit del av.

Resultatet av besiktningen före säsongsöppningen, i slutet av april, var detsamma.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Jetline spårade ur – olycka på Gröna Lund

Mer i ämnet