Behåll hela foten i underlaget och ha ingenting i händerna – som en pingvin – så slipper du halka i vinter. Foto: Wikimedia Commons/TT

Klara halkan – gå som en pingvin

Uppdaterad
Publicerad

Gå långsamt och tänk att du är en pingvin. Skippa facebook, sänk tyndpunkten och böj lite på knäna. Här är expertens tips för att du inte ska halka.

Snö som ligger kvar på trottoarer och vägar kan bli en halkig fälla, under snön kan nämligen isen lura. Så hur ska vi fotgängare bära oss åt för att inte göra en vurpa?

Lillemor Lundin-Olsson är professor vid institutionen för Samhällsmedicin och rehabilitering på avdelningen för sjukgymnastik vid Umeå Universitet och expert på att förebygga fallskador.

Var uppmärksam på omgivningen, säger hon, särskilt om du inte är van vid halt underlag.

– Om det är akut halt så tycker jag att man ska ha broddar. Det man ska undvika då är att ha sådana som bara har piggar under framfoten. De är direkt farliga, enligt mig. Jag har ingen forskning att stödja mig på där men jag stödjer mig på kunskapen om hur man normalt går, och då sätter man i hälen först. Finns det skor med broddar under hela skon ska man ha det, annars ska de sitta under hälen.

”Vi är ju vana”

De som skadar sig mest i halktider är äldre personer, framförallt kvinnor.

Men också om man är ny i Sverige, och inte tidigare levt i ett land där man upplever halka, så kan man behöva vara lite extra uppmärksam, säger Lillemor Lundin-Olsson.

– Vi som bott här länge är ju vana vid halka. Vi har lärt oss sen barnsben att observera att när den svarta asfalten glänser på ett särskilt sätt så är det halt, och när det är en lite blåvit-aktig färg på isen är det också halt. Men för personer som inte är vana vid halka måste man få förklarat för sig vad som är farliga ställen.

Gå som en pingvin

Det handlar helt enkelt om att hålla kroppens tyngdpunkt över sitt ena ben – det man har framför sig. I vanliga fall när vi går delar vi tyngdpunkten mellan bägge benen, men detta är en riskabel teknik på isens förrädiska yta eftersom det tvingar benen att stödja upp hela kroppen i en vinkel som gör att man lätt trillar omkull.

Några som är experter på den här promenadtekniken är pingvinerna. Den norska turistguiden ”Where in Oslo” har gjort en grafik för att illustrera hur vanliga fotgängare kan efterlikna våra vänner i djurriket.

Pingvintricket fungerar bra, säger Lillemor Lundin-Olsson. Man ska dessutom ha god tid på sig så att man, likt en pingvin, kan ta sig fram i sakta mak.

– En pingvin går ju med hela foten i underlaget och håller inget i handen. Och den är beredd att ”justera sin gång”. Det handlar om att inte hamna med sin kroppsmassa utanför sin understödsyta. Och pingvinen får ju lite utåt med fötterna också, och så får man en bredare yta.

Böj på knäna och ha hela foten i marken

Andra sätt att lura halkan kan vara att ta kortare steg än i vanliga fall, böja knäna litegrann, se till att ha hela sulan i marken och tänka att du ska sänka din tyngdpunkt. Kanske inte det glamourösaste av strosanden, men det funkar.

Dessutom bör man vara extra försiktig precis när man börjar röra sig från stillastående, eller växlar hastighet, efter som det är lättare att trilla då.

– Och ha inte händerna i fickorna. Man ska ha händerna fria och helst inte heller bära så mycket, säger Lillemor Lundin-Olsson.

Skippa mobilen

Att gå och kolla sitt Facebook-flöde när halkan är framme är inte ett vinnande koncept.

– Man ska förstås undvika att gå och prata i telefon eller smsa, för man kan behöva all sin uppmärksamhet för att uppmärksamma farligheter i sin omgivning som i vanliga fall inte är farliga, som underlaget man går på.

Vad gör man då om olyckan ändå är framme, och man faller på isen? Då kan man passa på att ta en sekund eller två att pusta ut, säger halkexperten.

– Man behöver inte skynda sig utan kan känna efter hur det känns i kroppen. Man vill ju kanske inte att folk ska se, det kan ju komma människor springande och då är man snabbt uppe på benen. Men risken är att man blir yr och trillar igen så det kan vara bra att ta det lite lugnt.

Se upp – här kan det vara extra halt

  • Områden med svaga lutningar som i gränsen mellan trottoarer och övergångsställen
  • Vitmålade linjer, till exempel på övergångsställen
  • Brunnslock
  • Plattbelagda ytor, till exempel i butiksentréer
  • Broar över vattendrag

Källa: Veteranen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.