Flera av flyglinjerna kommer att innefatta en mellanlandning. Fördelen med det är, enligt Trafikverket, att man kan använda större flygplan. Foto: Pressbild.

Klart med avtal för flygtrafik till norra Sverige

Publicerad

Nu har Trafikverket upphandlat trafiken på alla flyglinjer med allmän trafikplikt. Det blir tre olika operatörer som trafikerar sju olika linjer de kommande fyra åren.

Det blir tre linjer med direkttrafik och fyra med mellanlandning. Nytt är bland annat att Trafikverket upphandlat om trafik till Kramfors.

– Vi har gjort en utredning och tittat på tillgänglighetsbrister. Bland annat tittade vi på i vilken utsträckning det finns kollektivtrafik till Stockholm. På så sätt kom vi fram till att vi skulle handla upp om trafik till Kramfors, förklarar Anna Fällbom, chef för Trafikavtal och transportnät på Trafikverket.

Ändrade tider till och från Kramfors

Blir det någon skillnad för de som flyger till och från Kramfors?

– Tidigare har en operatör mellanlandat i Kramfors, men det är första gången som vi själva handlar upp om trafik till Kramfors. Skillnaden blir troligen nya avgångs- och ankomsttider, förklarar Anna Fällbom.

Vill flyga med större flygplan

Tanken med de linjerna som har en mellanlandning, till exempel flygningen mellan Hemavan och Stockholm/Arlanda som mellanlandar i Kramfors, är att man ska kunna använda större flygplan.

– Det är i regel bättre komfort på de större planen, men det är inte ekonomsikt att använda dem på kortare flygningar, avslutar Anna Fällbom.

Avtalet börjar i oktober 2019 och sträcker sig till oktober 2023.

Så här blir flyglinjerna till norra Sverige:

Hemavan – Kramfors – Stockholm/Arlanda

Vilhelmina – Lycksele – Stockholm/Arlanda

Torsby – Hagfors – Stockholm/Arlanda

(Flygs av Amapola Flyg AB)

Pajala – Luleå

Östersund – Umeå

Sveg – Stockholm/Arlanda

(Flygs av Jonair Affärsflyg AB)

Gällivare  – Arvidsjaur – Stockholm/Arlanda

(Flygs av Regional Jet OÜ)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.