Det blir tre linjer med direkttrafik och fyra med mellanlandning. Nytt är bland annat att Trafikverket upphandlat om trafik till Kramfors.
– Vi har gjort en utredning och tittat på tillgänglighetsbrister. Bland annat tittade vi på i vilken utsträckning det finns kollektivtrafik till Stockholm. På så sätt kom vi fram till att vi skulle handla upp om trafik till Kramfors, förklarar Anna Fällbom, chef för Trafikavtal och transportnät på Trafikverket.
Ändrade tider till och från Kramfors
Blir det någon skillnad för de som flyger till och från Kramfors?
– Tidigare har en operatör mellanlandat i Kramfors, men det är första gången som vi själva handlar upp om trafik till Kramfors. Skillnaden blir troligen nya avgångs- och ankomsttider, förklarar Anna Fällbom.
Vill flyga med större flygplan
Tanken med de linjerna som har en mellanlandning, till exempel flygningen mellan Hemavan och Stockholm/Arlanda som mellanlandar i Kramfors, är att man ska kunna använda större flygplan.
– Det är i regel bättre komfort på de större planen, men det är inte ekonomsikt att använda dem på kortare flygningar, avslutar Anna Fällbom.
Avtalet börjar i oktober 2019 och sträcker sig till oktober 2023.