-För 5-6 år sedan kände vi oss lätt hotade, säger Stjärnurmakarnas vd Per-Åke Jansson.
Klockan på armen signalerar mycket – förutom tid, även vem du är.
-Klockor har blivit en modeaccessoar, säger Per-Åke Jansson.
De senaste åren har armbandsklockan blivit populärare. I år beräknas svenskarna köpa runt en miljon armbandsur till ett värde av 1,4 miljarder kronor, enligt Jansson som hänvisar till siffror från SCB. Det skulle ge ett snittpris på runt 1 400 kronor.
-Ökningstakten värdemässigt har varit 3-5 procent de senaste åren.
Men i antal har försäljningen minskat de senaste tio åren. Klockorna har helt enkelt blivit dyrare.
-Trots krisen, det har aldrig sålts så mycket exklusiva klockor som det här året, säger Jansson.
Pastell och plast
Det som annars har exploderat riktigt i år är pastellfärgade armbandsur i plast.
Och att mobiltelefonens klocka skulle ha konkurrerat ut uret på armen stämmer alltså inte, enligt Jansson som ser ett tydligt klockintresse just bland de yngre mobilnördarna.
Uppemot var fjärde klocka som säljs går till en person under 25 år, det visar försäljningsstatistiken.
-Och många köper klockor till sina barnbarn, säger Jansson.
TT
Fem klockbärare
Det finns enligt Stjärnurmakarnas vd Per-Åke Jansson fem typer av klockbärare: Den som ser armbandsuret som:
• en modeaccessoar.
• en funktionspryl.
• en emotionell sak. Känner sig naken utan.
• en slit- och slängprodukt
• en sak man köper utomlands.
TT